Ett eget rum

februari 24, 2010

Nytändning och komplimanger som ökar viljan att lära sig

Filed under: Tyska, franska, spanska kanske lite italienska — klotho @ 18:31

Vi har avverkat tredje lektionen i spanska nu och jag börjar få upp ångan. Förra terminens leda och irritation känns väldigt avlägsen. Då gick jag i en grupp med flera påfrestande individer (alla av manligt kön faktiskt, jag var oftast den enda kvinnan i gruppen) som hade svårt att hålla tyst, hade svårt att hänga med (gjorde inte övningarna hemma) och i princip bara var intresserade av vad bakfull heter på spanska (jag skrev faktiskt upp ordet, även om jag troligen inte får användning för det).

Hade jag inte varit så förälskad i spanska språket så hade jag nog gett upp, men jag härdade ut och har fått min belöning den här terminen. Av två kvällsgrupper (där jag är den enda från min grupp av ca tio personer) så är vi nu fem personer och då är en tjej ny för den här terminen. De som är kvar är motiverade och intresserade vilket gör att vi hinner ungefär ett kapitel per gång medan vi förra terminen såsade med ett kapitel på två gånger. Det blir så mycket roligare att lära sig i en sån här grupp. Jag tror nog att vår lärare uppskattar det också, han var inte riktigt typen som kunde handskas med bakfylle-grabbarna från förra kursen.

Pratade med en av mina kollegor i Tyskland (som är spanskfödd) och vi pratade spanska så gott det gick med varandra och inte alltför avancerad konversation. Jag börjar förstå mer och mer även om jag inte kan formulera mig så väl än. Min kollega är väldigt nöjd med mitt uttal och med tanke på att min tunga känns som om den skall vricka sig varenda gång jag försöker få till orden som skall läspas så är jag onekligen nöjd med den komplimangen.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lämna en kommentar

Blogg på WordPress.com.