Ett eget rum

november 1, 2006

En religiös mittlinje

Filed under: Samhället i stort och smått — klotho @ 10:11

Det går en linje tvärs över Tyskland, den börjar i Ruhrområdet och böljar sig fram till den östra gränsen. Över linjen dominerar protestanterna och under är det katolsk majoritet. Vilket betyder att idag firar katolikerna i Tyskland samt övriga Europa Alla helgons dag genom att vara lediga, medan protestanterna får arbeta. Mina kollegor i Sverige arbetar medan jag har sovmorgon och  kan dessutom njuta av solsken utan snö och annat oväder. Livet är inte rättvist! 🙂

Tyskarna är precis som svenskarna…och ändå inte. Ytligt sett så finns det så klart många likheter, men samtidigt så är det ju två helt skilda kulturer där utvecklingen av land och människor har påverkats av händelser i det förflutna. Nu pratar jag inte bara om två världskrig… Det är en förmån att få möta ett annat land och dess kultur bortanför turistbilden. Min egen utveckling har gjort monumentala skutt efter två års långpendlande mellan Tyskland och Sverige. Jag har lärt mig att hantera ensamheten och att dessutom våga ta för mig, för det är ingen annan som gör det åt mig. Min viktigaste lärdom men även frustration är dock användningen av språket. Det som alltid varit så viktigt för mig, att kunna uttrycka mig, har gjort mig än mer övertygad om att är det något som skall prioriteras vid en längre vistelse i ett nytt land så är det språkstudier. Man kan inte delta i det sociala livet utan ett språk, där du kan göra dig förstådd.

Jag kunde ingen tyska när jag flyttade hit, om man undantar 15 timmars undervisning och nu kan jag kommunicera någorlunda, även om jag kanske mumlar lite extra när det gäller valet av dativ och ackusativ. Enda nackdelen är att ibland blir mitt språk en pidginkombination av svenska-engelska-tyska eftersom alla tre används av mig dagligen i jobbet.  

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

