Ett eget rum

november 6, 2006

Söndagstankar en måndagkväll

Filed under: Böcker,Citat,Film — klotho @ 20:46

Jag väntade nästan två veckor med att se Just like heaven (eller som tyskarna kallar den Solange du da bist) eftersom jag fullkomligt älskar Marc Levys bok Om det ändå vore sant, även om det sannerligen inte var kärlek vid första ögonkastet.

Jag höll i den åtskilliga gånger och läste baksidestexten innan jag någon tråkig dag i brist på bättre slutligen slet åt mig den och föll handlöst för den absurda kärlekshistorien, dess poetiska och filosofiska utvikningar och åt den bisarra utvikningen om kärleken till en gammal ambulans. Jag skrev redan 2002 (herregud vad tiden går!) att jag oroade mig över att Spielberg hade köpt filmrättigheterna till boken och när jag var i Paris förra året gick filmen upp på biograferna där, men jag kände att jag inte riktigt var mogen att se den. När jag nu såg den i reahyllan på Kaufhaus så tänkte jag: ”tja, varför inte, jag kan alltid stänga av den”.

Vad kan jag säga, det var några få yttre likheter i ramberättelsen, sen var den så förändrad att det var en helt annan berättelse men som på något sätt verkade välbekant. Stölden av kroppen var dock betydligt mer sofistikerad i boken än i den absurda slutspurten av filmen. Bortser man från märkliga dramaturgiska val och att den har en boklig förlaga, så var den dock inte så tokig faktiskt. Hade lite småkul och Mark Ruffalo och Reese Witherspoon gjorde ett sympatiskt intryck. (Kort beskrivning av storyn: ung kvinnlig läkare råkar ut för bilolycka, hamnar i koma. Arkitekt hyr hennes lägenhet och möter hennes astralkropp där, de bråkar, blir kära i varandra och katastrof uppstår när läkarna vill stänga av de livsuppehållande maskinerna. Ja, jag vet det låter knäppt, men läs boken!)

Mark Levy

Att göra film av böcker är annars en vansklig historia, det såg man inte minst i samband med filmatiseringen av Sagan om ringen. Faktum är att det är en tvärtomfilm för mig, har sett filmerna men inte läst böckerna. Försökte en gång men har nog inte rätta kynnet för att bli fast bland hobbits och annat knytt.

Några i mitt tycke lyckade filmatiseringar av böcker är L.A. Konfidentiellt. Även om bokens tjugoåriga tidsperiod har kortats avsevärt i filmen så har manusförfattarna lyckats behålla bokens själ och om jag minns rätt så fick den en Oscar för besväret. Magnifika skådespelarinsatser av Kevin Spacey och den lyckade australiska exporten av Guy Pearce och Russell Crowe gör filmen än mer njutbar. Varför deppar Gilbert Grape? var också en lyckad filmatisering av boken med samma namn av Peter Hedges. Andarnas hus minns jag däremot med en rysning och inte ens det faktum att Antonio Banderas finns med i filmen hjälper upp förlusten av den magiska berättelse som Allende skrivit. Att John Thaw däremot är Kommissarie Morse i filmatiseringen av Colin Dexters böcker om den buttre polismannen är det ingen tvekan om. Må han vila i frid! Till skillnad från James Bond så går inte Thaw att ersätta med någon annan. Våga inte ens tänka tanken!

Kvällen skall nu ägnas åt William Shakespeare och hans värld. Har hunnit en tredjedel in i Hägglunds bok och jag fascineras av den shakespearianska…elisabethianska tiden. Minns fortfarande den ljuvliga filmen Shakespeare in love och det är nog läge att skaffa den till min än så länge blygsamma DVD-samling.

Fortfarande omöjligt att komma iväg på morgonen, i morse så blev jag straffad direkt med sega köer på A3 och hann precis till jobet inom flextidens ram. Använde bilens fläkt på högsta värme till att torka håret…funkar faktiskt…någorlunda.

”Ingenting är omöjligt, det är bara vårt medvetande som sätter gränser för vissa saker och gör dem obegripliga” Mark Levy

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

