Ett eget rum

november 12, 2006

Söndag eftermiddag

Filed under: Blandat svammel,Film — klotho @ 16:13

Släckte ljuset 4.20 imorse och somnade nog rätt omgående, trots att jag egentligen inte kände mig trött. Hela helgen har snart passerat och jag har varit passiv. Det är som om all min energi förbrukas under arbetsdagarna och helgen går åt till att tanka in ny ork i mig. Vaknade lördag morgon vid sjutiden av att det regnade, ösregnade, så jag låg kvar i sängen, slumrade lite och läste lite. Väntade på att regnet skulle ge mig sig och gav mig sedan ut på jakt efter en nätverkskabel. Tog mig till Saturn i gallerian Sevens. Tre våningsplan med datorer, kameror, musik och filmer med allt vad som kan behövas till. Ett band uppträdde live och nu har jag hört tysk dansbandsmusik också, inget att längta efter dock.

Hittade ett gigantiskt urval av sladdar och kablar av olika märken och valde en som såg lämplig ut och som inte heller var alltför dyr. Tog sen en sväng bort till DVD-avdelningen. Direkt olämpligt för plånboken men ingen hindrade mig och tja…så gick det som det gick också. Kom ut därifrån med fyra filmer bara för att jag hade svårt att bestämma mig och enskilt så var de inte så dyra…däremot tillsammans så blev det lite mer.

Köpte i alla fall: ”Rosens namn”, bara för att få se Sean Connery och höra hans glädjeutrop när han upptäcker det dolda biblioteket i klostret. ”Die Insel” (The island hette den väl på svenska också?), bara för att jag köpt lite för många komedier den senaste tiden och var sugen på liter mer action och ja, Ewan MacGregor är ju söt. Sen är det ju väldigt trevligt att få tag på gamla filmer i DVD-format så jag köpte ”How to marry a millionaire” med Marilyn Monroe, Betty Grable och Laureen Bacall. En högst märklig moral i filmen, men damerna hade snygga kläder och Lauren Bacalls brudklänning var helt sensationell, släng er i väggen Viktor och Rolf! Nästan så man blir sugen på att anordna sig ett bröllop, enda nackdelen är alla tillbehör som måste införskaffas (blivande äkta man t ex).

I Tyskland behöver man dock inte gifta sig för att bli kallad Fru/Frau. Alla kvinnor som passerat tonåren får Frutiteln per automatik. Först kändes det väldigt konstigt att bli kallad Frau, herregud kände mig nästan som min egen mor, men å andra sidan så har jag ingen lust att bli kallad Fräulein heller. De enda som gör/gjort det är min före detta chef samt min nuvarande, båda svenskar.

Den sista filmen som nämns var också dagens nedköp, ”The Australian Job” på tyska och ”The hard word” på engelska… Missade att den enbart var med eller utan tysk undertitel och att lyssna på australisk dialekt var ansträngande. Köpte den för Guy Pearce skull (han var ju helt enkelt strålande i Priscilla – öknens drottning samt Memento och L A Konfidentiellt, även om hans medverkan i den märkliga framtidsversion som jag lyckligtvis glömt bort namnet på bör ignoreras. Han behövde kanske pengarna?) och han var väl i och för sig inte dålig här heller men filmen som helhet kändes mer som någon b-filmsvariant. Den får inte stanna kvar i samlingarna, utan bortskänkes med varm hand för den som vill öva upp hörförståelsen för australisk engelska och/eller jobba med sin tyska.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

