Ett eget rum

november 25, 2006

Lönelördag

Filed under: Blandat svammel,Shopping,Utflykter — klotho @ 20:52

Lönelördag för mig som svensk, mina kollegor på kontoret i Tyskland får lön den sista torsdagen i månaden eller om det är den första i månaden efter.

Vare sig mobiltelefonens ringsignal eller ett diskret sms-pipande fick liv i mig i morse. Vid 10.30-tiden vaknade jag och reviderade snabbt dagens planer. Det fick bli en tur till Wuppertal, har inte varit där vid ett enda tillfälle under hösten. Wuppertal är en stad som ligger en halvtimme bort från Düsseldorf när man tar pendeltåget. Det är en ful stad, dalen (tal) som ligger vid floden (Wupper) men det tycker jag att de flesta städer i Ruhrområdet är. Vad som är sensationellt med Wuppertal är deras linbana som går i en slinga runt stan. De har den istället för spårvagn och den är faktiskt rätt cool. Någon gång på jag tror det var 1950-talet så tryckte de in en stackars elefant(unge) i en vagn och som tippades eller flydde ner i floden Wupper. Jag åkte till Wuppertal första vändan jag bodde i Tyskland eftersom jag bodde i en liten förort ungefär mitt emellan Düsseldorf och Wuppertal och ville variera min lördagsvända till ”stan”. Hittade en väldigt bra smyckesaffär med bijouterier till billiga priser och har sen dess återvänt dit ungefär en gång per vända i Tyskland för att shoppa där. De har också ett bra konstmuseum, men den utställning jag hade tänkt se slutade tyvärr den 19 november.

linbana.JPG Linbanan i Wuppertal

Mina planer för söndagen är att börja packa så jag kan skicka upp de första lådorna nästa vecka (det har sina fördelar att jobba inom transportbranschen) och med dagens shopping så avverkade jag en hel hög med julklappar samt present till en blivande 40-åring…och tja, lite till mig också… Två armband och två örhängen blev det och sen så gick jag in på Medi Max och utökade DVD-samlingen med två utmaningar: Amelie från Montmartre på franska utan textremsa (ja, jag kan få tyskt tal och tysk textremsa men vem skulle vilja misshandla denna underbara film så grovt?) samt Good bye Lenin där det givetvis blir tyskt tal och så kan jag välja tysk textremsa, vilket kommer att underlätta för mitt förstånd(!) men framförallt för min förståelse.

shopping.JPG Det mesta av dagens shopping kan inte visas upp eftersom överraskningseffekten för mottagarna försvinner då.

Just nu så gör jag inget annat än räknar dagarna till dess jag ska åka tillbaka till Sverige. Tack och lov så har min nya chef gått på mitt förslag om att jag ska vara placerad i Sverige i fortsättningen och endast åka på korta besök till kontoret i Tyskland. Det kommer att tvinga våra tyska kollegor till större ansvar och de kan inte heller kräva, som de gör nu, att jag skall gå in och göra delar av det jobb som vi i Sverige faktiskt betalar dem för att sköta. Jag är trött på att försöka dunka in i min chefs skalle att tyskarna är besatta av hierarki och att de är förolämpade av att jag (utan formell makt) säger åt dem vad de ska göra och när de inte sköter sig. Med min förra chef så kunde jag ringa till honom och säga åt honom (diktera) vad som var fel och vad han skulle kräva av dem. När jag säger till min nya chef så svarar han: ”det gör jag senare”. Vilket givetvis resulterar i att tyskarna upplever det som om han inte bryr sig (och ja, den känslan får jag ju också) och att de då givetvis inte behöver bry sig om vad jag säger. Jag tror inte att det kommer att bli bättre i Sverige, men eftersom jag då gör jobbet på plats i Sverige så kommer det bli svårare för chefen att distansera sig från de problem jag lägger fram för honom. Jag vill hem till min lägenhet och mitt liv, jag vill sova i min säng. Jag vill hem och pussa på mina systersöner (nåja, det är en utopi för både sjuåringen och nioåringen får numera något skräckslaget i blicken när jag vill pussa på dem) och läsa godnattsagor för dem (då däremot klänger de på mig och gosar). Jag vill gå på bio, jag har ett uppdämt biobehov och har förvarnat A om att det blir en intensiv bioperiod efter den 13 december, eller åtminstone en gång före jul…

Jag vill käka lunch och ha mina 45 minuters lunch. I Tyskland är lunch något som tolkas extremt olika och jag sitter för det mesta vid skrivbordet med yoghurt och macka. Vilket alltid resulterar i att de första veckornas jobb i Sverige efter en Tysklandsperiod känns stressiga, då mitt mackätande sällan pågår 45 minuter utan att jag jobbar större delen av den tiden, medan lunchen i Sverige ”stjäl tid” från jobbet. Väl värd tid dock, gillar att ha lunch och ”dejta” med gamla kollegor som hamnat på andra avdelningar. Dessutom kan jag följa med i konversationen utan att behöva gissa mig fram när det blir alltför snabbt eller alltför mycket slang.

Okej, det finns saker jag kommer sakna också. Kanske framförallt storstadskänslan och att vara mitt i Europa. Det tar 4 ½ timme med tåg till Paris, det tar 2 timmar med tåg till Amsterdam. Det finns så otroligt mycket mer flygavgångar till världen och så klart så finns det ett större utbud. I ett land med 90 miljoner invånare blir det större upplagor av det mesta jämfört med ett land med 9 miljoner invånare. Bara i ”lilla” Nordrhein-Westfalen som jag bor i så finns det cirka 22 miljoner människor. Vilket gör det svårt att hitta de öppna vidderna och ensamheten förstås. Det är därför som tyskarna åker till Sverige… (en av mina tyska kollegor blev helt paff när han hörde hur många (få) som bodde i Sverige och konstaterade att ”då har ni långt till grannarna”).

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

