Ett eget rum

november 26, 2006

Tråksöndag

Filed under: Blandat svammel — klotho @ 18:31

Solen sken när jag vaknade, det var iofs trevligt, inte tråkigt. Idag har jag ägnat mig åt kontakta omvärlden utan fysiskt ge mig ut i den. Nu har jag också kommit halvvägs igenom Good bye Lenin och det funkar med tysk tal och tysk textremsa tillsammans. Har också försökt engagera mig i en ung maffiakilles öden och äventyr i Vem är Lou Sciortino? Den är rätt okej men får inte min fulla uppmärksamhet.

Söndagar i Tyskland är grymt tråkiga. Hmmm…undrar hur lång den är texten blir och hur många gånger jag kan klämma in ordet tråkigt?

Har börjat se över packning och funderar på vad som nästa hyresgäst skall få behålla av mina inköp. Badrumsmattan definitivt, kanske den praktiskt taget oanvända bordsstrykbrädan (jag undviker tråkgöra som att stryka, jag undviker att köpa kläder som behöver strykas och om jag köper sådana kläder så används de med väldigt långa tidsintervaller) och eventuellt huvudkuddarna också. Tog inte med några av mina egna huvudkuddar, endast sängkläderna, när jag flyttade till den här lägenheten, tänkte att det kunde jag ju köpa på IKEA som ligger vid nästa avfart av autobahn. Jovisst, kan man köpa kuddar på IKEA, men det är tyska standardmått (vilket betyder gigantiska i svenska ögon och passar inte till svenska standardiserade örngott). Jag grävde mig igenom hela kuddförrådet på IKEA i Düsseldorf innan jag hittade två stycken som med måtten 65×65 cm var de minsta jag kunde hitta. Sen grävde jag mig igenom hela örngottsförrådet för att hitta örngott som passade till kuddarna men som var direkt omatchande till mina påslakan. Tyskarna själva föredrar dubbelt så stora huvudkuddar av någon märkligt anledning som jag inte fått klart för mig trots att jag dragit upp ämnet på tyskalektioner. Den australiske killen hade också frågat sig ”why”.

Att köpa påslakanset i Tyskland som svensk innebär att man får sy om det gigantiska örngottet till två normalstora svenska. Har undvikit att köpa på mig några set, men E som köper påslakanset som andra köper chokladkakor kunde givetvis inte motstå dem när hon hälsade på.

Om man skall dra in fablernas värld i en huvudkuddssituation så är jag mer för rävmammans mångfald än lejonmammans enfald(!). Fyra stycken (av normal svensk storlek!) förgyller min nattsömn hemma i Göteborg och då kan jag vara säker på att åtminstone en finns kvar under huvudet när jag vaknar på morgonen.

(Här hade jag ett tag allvarliga funderingar på att fotografera mina tyska huvudkuddar, men kom på bättre tankar.)

För uttråkad för att ens läsa…

…och varför kan inte styckesindelningen få stanna kvar på sin plats även efter man tryckt på spara och publicera? hur tråktröttsamt är det inte att behöva trycka på redigera femton gånger per text?

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

