Ett eget rum

december 3, 2006

Min önskelista…

Filed under: Böcker,Shopping — klotho @ 11:18

Jag gillar att köpa presenter, nästan lika mycket som jag gillar att slå in paket. Faktum är att jag såg mitt drömyrke utövas förra december i Düsseldorf då varuhuset Kaufhaus hade en disk där man köade för att få sina presenter inslagna i fina paket. Jag drogs som getingen till saftglaset och fick diskutera val av omslagspapper och snören innan en elegant skapelse kreerades. Hemma i Göteborg finns en papperskorg (!) fylld med omslagspapper för olika tillfällen och för givare i olika åldrar och jag förnyar och utökar ständigt det förrådet. När det gäller paket så är yta och innehåll lika viktigt för mig. Jag tror faktiskt att mina presenter i barndomen från framförallt min syssling (en tonårstjej) påverkade mig starkt. Minns fortfarande paketet (men inte innehållet) som var inslaget i gulligt, tjejigt papper med massor av snören och en liten knubbig ängel fastsatt vid rosetten som en extra och synlig present. Jag gillar också att någon har tänkt till om presenten, att det finns en tanke bakom valet av gåva även om det händer att jag fuskar med det. Vad ger man t ex till pseudosläktingar som man inte har något gemensamt med och som inte heller har vare sig ”liv” eller fritidsintressen? Det är svettigt varje jul vill jag lova och numera tenderar jag till att inte anstränga mig alltför mycket.

I år har jag bestämt mig för att fixa julklapparna på november månads lön och för en gångs skull ha pengar kvar i januari (för den utlovade festen chez moi) och för att man måste beställa filmfestivalbiljetterna på decemberlönen. Min kollega har ungefär samma tanke och jag pratade med henne häromkvällen när hon vandrade runt på stan för att klara av så många julklappsköp som möjligt medan sonen bakade pepparkakor hos sin kompis. Rösten blev tröttare och tröttare och uttalandena mer kategoriska ”de ska vara glada att de får presenter” om släktens tonårsdöttrar och vad de kan tänkas vilja uppskatta.

Själv var jag inne i centrala Düsseldorf igår och dagen får betraktas som lyckad om än aningen slitsam. Hittade Jackan till mig (stor J, japp) som jag tänkt leta efter och fixade presenten till mamma. Drogs sedan som en mal till ljuset mot ”kastanjevagnen” och köpte en påse rostade kastanjer. Medan jag knaprade i mig dem* så gick jag några små sidogator ner för att undvika folkträngseln (tycker man Nordstan är jobbigt, åk inte till Düsseldorf en lördag i december) och gick praktiskt taget rakt in i en affär där jag kunde avverka ytterligare två julklappar.

Därefter så blev det nästa lyckoträff och det var chokladinköpen till kollegor och kunder som jag skicka i nästa vecka. Fast jag ångrade mig när jag skulle släpa hem nästan fyra kilo choklad i form av chokladaskar och chokladkakor. Tungt och otympligt.

Tyskarna gillar att fira jul och de gör det med besked. Det är ständiga aktiviteter och gott om bodar på stan för allehanda prylar som man bara måste ha vid, för att inte tala om alla stånden med snacks av alla de slag och så glühwein förstås.

Nästa helg så blir det dags att beställa julklappen till mig själv. Det är alltid en, eller flera, böcker och eftersom det är något som jag i princip aldrig får av någon annan (eftersom det går att jämföra med rysk roulette, om än inte med dödlig utgång). Det är alltid samma visa vid jul och vid bokrean, jag gör långa listor som jag stryker allteftersom jag räknat ihop slutsumman och hissnat av resultatet.

Dessa böcker borde dock garantera mig en behaglig jul och tillsammans med lite choklad och nötter göra mig till en lycklig kvinna (fast den måste tyvärr friseras något mer, vad ska jag plocka bort? *ångest*):

Maise Dobbs av Jacqueline Winspear (ny bekantskap som verkar lockande på en deckaranglofil)

Kärlekens historia av Nicole Krauss (har jag snabblånat och snabbläst men vill läsa om i lugnare tempo, samt äga)

Den befriade bruden av Abraham B Yehoshua (gillar vad jag läst om boken och efter att ha läst Ett annat Israel av Susan Nathan fortsätter jag gärna att läsa om Israel-Palestinakonflikten)

De dansande flickorna i Lahore av Louise Brown (påminner mig om en nordafrikansk film om just prostituerade kvinnor och hur deras döttrar föds in i prostitutionen som jag såg på filmfestivalen i Göteborg för några år sen, är också fascinerad av dubbelmoral vare sig den är protestantisk, katolsk, judisk eller muslimsk)

Arabesk av Barbara Nadel (de andra två böckerna om den turkiske poliskommissarien Ikmen var grymt bra och intressanta så jag vill definitivt läsa denna också)

Dödlig rättvisa av Barbara Nadel (i denna bok är hon i andra världskrigets London och även om det inte är någon historisk epok som lockar mig i någon större utsträckning så är det en deckare av Barbara och det kommer antagligen räcka för att göra mig nöjd)

Mörker, ta min hand av Dennis LeHane (denna man fascinerar mig, Patient 67 gav mig rysningar och Gone, baby gone gjorde mig lipfärdig)

Den andra världen av Marcello Fois (deckare som utspelar sig i Italien, i denna bok på Sardinien i slutet av 1800-talet, ja, jag hör lockropen)

Det dolda rummet av Louise Welsh (en deckare skriven av en skotska, har definitivt potential med tanke på hennes landsmän/innor och dessutom heter huvudpersonen Rilke)

Det tolfte kortet av Jeffery Deaver (jag gillar serieböcker och att följa huvudpersonernas utveckling och ja, jag gillar Deaver)

Jessika Jungs saknad av Elisabeth Gilek (ny bekantskap för mig men gillar det jag läst om boken)

*Nackdelen är att man får gå omkring med sotiga fingertoppar tills man nått en plats med rinnande vatten och tvål

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

