Ett eget rum

december 8, 2006

Vem är Lou Sciortino?

Filed under: Böcker,Bokrecensioner — klotho @ 22:26

Det är en fråga som får betraktas som obesvarad efter att ha avverkat de 234 sidorna i boken med samma namn. Istället kan man ställa sig frågor som ”vad vill författaren säga med den här boken?, var hittar man briljansen i denna roman?, hur intelligent vill boken vara, medlem av Mensa?

Ottavio Cappellani har förnyat gangsterromanen utropas det på omslagsfliken! Nu måste jag erkänna att jag inte läst så många gangsterromaner tidigare så jag har svårt att yttra mig om eventuell förnyelse. Faktum är att jag kan inte komma på en enda, om man nu inte räknar med diverse hårdkokta amerikanska femtiotalsdeckare och några senare amerikanska deckare som använder sig av maffians historia.

Boken är lättläst, rörig och tidvis ganska påfrestande med alla namn på diverse italienare som strösslas i tid och otid över sidorna och Lou junior är en tämligen anonym bricka i spelet medan Lou senior är något mer aktiv i rollen som beskyddande ”papa”. Det glimtar till i några korta sekvenser i boken, i framförallt beskrivningen av Tony, denne märklige heterosexuelle man som till släktens fasa valt att bli hårfrisör men för övrigt så är det en ganska menlös historia. Om det inte vore för det som retar upp mig, och det är den alltför härskande synen på kvinnor som beter sig som horor eller försörjer sig som horor och inte förtjänar något annat omdöme än just hora. Det är knappast briljant, intelligent eller nyskapande utan enbart tröttsamt machostuk som definitivt inte roar mig.

Det som roar mig däremot är bilden på författaren, jag hoppas att det är fotografen som krävt ”den dolskt sugande blicken à la italiensk machoman” för att pigga upp en eventuell kvinnlig läsekrets, men säker kan man ju inte vara.

Bokomslag

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

