Ett eget rum

januari 23, 2007

Film är bäst på bio!

Filed under: Film — klotho @ 19:38

Jag är i Sverige, jag har inte influensa, jag är inte superstressad på jobbet och det är snart filmfestival, vad gör jag då? Jo, skjuter på att beställa filmer så jag givetvis blir utan flera lockande biljetter eftersom min chef inte skulle uppskatta att jag tog ”håltimmar” på jobbet för filmfestivalens skull. Nåja, jag har i alla fall fått ihop sex filmer, för jag åker ju på möte i Tyskland mot slutet av festivalen, så klart. Det känns inte heller så lämpligt att skjuta på en träff med en sjukskriven fd kollega för att gå på bio…Så vad blir det då?

Jo, ”the Secret Life of Words” (spansk film fast med engelskt tal och så Tim Robbins).

Sen så fortsätter jag med The Private Life (en first cut, kan vara lite nervöst men jag vill höra franska)

Därefter så blir det Drama/Mex (jag gillar flera historier i en, ungefär som Kinderägg som jag iofs inte gillar och så vill jag höra spanska)

Alltså, What Is the Man Without a Moustache? Det är en fråga som jag inte behövt ställa, men balkankomedi kan vara intressant…kanske.

Love Iranian – American style, dokumentär av och om en ung iransk tjej i USA. Gillar dokumentärer, helst om de inte handlar om krig.

Turkiet kommer, i allt högre grad propsar de på att komma med i den europeiska gemenskapen. Barbara Nadels deckare om turkisk polis är en spännande kontrast (även om hjälten super och röker som en borstbindare är han fortfarande gift och flerbarnsfar, kanske säger mer om turkiska kvinnor?) till alla västerländska deckare med samma råmall. The Valley of the Wolves är en action med omvända roller, en turkisk hjälte och en amerikansk skurk.

Som en liten aptitretare/högkonstrasterande motvikt till ovan nämnda filmer såg jag ”the Holiday” i fredags, med Kate Winslet och Cameron Diaz i huvudrollerna. (Att presentera filmen på detta sättet med dessa två damer ansågs helt fel i det sällskapet där jag var en av åtta kvinnor och där jag först nämnde att jag sett filmen. Jag borde ha nämnt Jude Law först fick jag höra. Nu är jag dock ingen beundrarinna av Jude Law så han fick den birollskommentar som han i mitt tycke förtjänade. Fast jag måste erkänna att han var rätt näpen i filmen…men mest som kontrast till Cameron Diaz spejsade roll.)

Ja, jag har en förkärlek för parenteser!

Hade faktiskt tänkt se några tyska filmer också, men de kolliderade med min tyskakurs och min resa till Tyskland så jag får nöja mig med att jag såg ”De andras liv” för en dryg vecka sen. Bra, intressant och otäck med bra skådespelarprestationer och faktiskt ganska lättfattlig och begriplig tyska. Jag hade nog klarat mig utan svensk undertitel tror jag. Det var ju en stillsam och pratig film vilket ökade möjligheterna till förståelse.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

