Ett eget rum

januari 26, 2007

Unga mäns frisyrer

Filed under: Uncategorized — klotho @ 23:20

Eftersom jag har oturen att åka en buss som passerar en skola längs min färdväg och fortsätter mot ytterligare en betyder det att jag får dela bussen med rätt många och högljudda högstadieungdomar. Jag är inte äldre än att jag kommer ihåg hur det var att vara tonåring och hur man betedde sig i grupp under tonåren. Man var en plåga för omgivningen och antingen så brydde man sig överhuvudtaget inte om det eller så hade man kul åt det. Nuförtiden så är jag tacksam för mp3-spelare och jag föredrar att ta bussen vid sjutiden istället, både för att få en lugn start på jobbet men också för att få en lugnare busstur.

Vid de tillfällen då jag delar buss med dessa ungdomar så har jag gjort en fascinerande upptäckt och det är unga män och deras omsorgsfulla frisyrer. Tonårsflickor har generellt sett långt hår oftast med varierande blondhet/slingor men gossarna! Det är konstrika konstruktioner med mängder av spray och hårgelé. Den överväldigande trenden verkar vara att håret på sidorna skall dras framåt och stelna i det läget med kopiösa mängder hårgelé medan håret ovanpå huvudet virvlas och dras upp i någon form av rufsigt fågelbo. Möjligtvis kan gossarna ha halvlångt hår med en riktig sjuttiotalslugg som är fönad fram över ögon och ögonbryn och större delen av ansiktet (det verkar vara mest förekommande på samskolan vid Svingeln, som jag också passerar dagligen). Å andra sidan så är ju brylcreme något som användes av femtiotalets fräcka killar!

Festivaltips!

The secret life of words! Efter en långsam inledning tog den mig och många andra till oanade höjder. Sarah Polley är suverän och Tim Robbins bara så bra. Se den! Två visningar kvar och sorgligt många biljetter tillgängliga.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

