Ett eget rum

januari 27, 2007

Otrogen, omåttlig och besatt…

Filed under: Böcker — klotho @ 17:44

Ja, det är jag i förhållande till böcker. Det är ett beroende som inte längre går att ta sig ur, inte för att jag någonsin skulle komma på en sådan absurd tanke. Igår hämtade jag ut ett bokpaket på posten och till min stora glädje var det två böcker till mig och inte till M eller H. Det var Utslag av oro av Mark Haddon som skrev den underbara Den besynnerliga händelsen med hunden om natten. Jag är redan på sidan 142 i Utslag av oro och den är bara så grymt bra. Man följer en familj, George och Jean och deras två vuxna barn och vad som upptar dem i en påfrestande period av deras liv, nämligen den vuxna dotterns uttalande om att hon ska gifta sig. Den andra boken är Arabia Felix i terrorns tid – Resor i Jemen av Eva Sohlman. Medan Utslag av oro läses i sängen så får Sohlman följa med i handväskan.

”Vad som rörde sig i hans dotters huvud hade alltid varit en gåta för honom. Inte för att hon drog sig för att dela med sig av sina åsikter. Om tapeten i sitt sovrum. Om män med håriga ryggar. Men hennes åsikter var så starka (kunde tapeter ha så stor betydelse?), så ombytliga och ingick så uppenbart inte i någon sammanhängande världsåskådning att han, särskilt när hon var i tonåren, hade undrat om det var något medicinskt fel på henne”. (ur Utslag av oro av Mark Haddon)

Som om inte detta var nog så kunde jag inte motstå bokrean som Arbetarrrörelsens bokcafé hade i Folkteaterns café nu under Filmfestivalen och köpte tre böcker: Sketna Gertrud och råttjakten av Gudrun Wessnert (en underbar barnbok om kung Magnus Eriksson och hans nya stadslag) som jag inte bestämt om jag ska behålla själv eller ge bort. Sen så köpte jag Mest om Anton av Sten Wistrand om Anton sex år gammal och hans värld, den ska en blivande åttaårig Anton få på födelsedagen och slutligen så blev det Lasse Åbergs En skridskobanan på skridskobanan – en bok om ord som är lika som bär men bär olika betydelser och den ska Antons storebror få. Slutligen så bar det av hemåt och jag gick in på ICA för att köpa lite juice och andra nödvändiga matartiklar och hittade då i deras pockethylla En 2:a chans av James Patterson och eftersom jag tyckte att hans förra bok om den kvinnliga mordklubben var rätt okej så lade sig denna väl tillrätta mellan juicen och mjölpåsen.

Listan som jag lämnat ut här ligger orörd och inget mer har lästs i den sen jag skrev raderna ifråga, istället så har jag också varit och botaniserat på antikvariat och hittat Sjunga för död av Ngaio Marsh, Dolda begär av Kate Ross, Porslinsguvernanten av Margery Allingham och Nio och döden blir tio av Carter Dickson (de tre förstnämnda var mycket bra medan Dickson var rätt medioker). Ngaio Marsh bok har jag lånat och läst tidigare men när det gäller både henne, Allingham och Josephine Tey så vill jag inte bara läsa deras böcker, jag erbjuder dem en trevlig dammfri plats i mina billybokhyllor med glasdörrar på livstid (eller tills dess att jag har råd med Titti Fabianis bokhyllesystem).

Dessutom så har jag avverkat en bokleverans med följande titlar Mord med guldkant av Nora Roberts (hennes polisiära framtidsromanserie och tja, den var väl sisådär) och en debutant som skriver om mord på Shetlandsöarna, Svart som natten av Ann Cleeves (den sistnämnda mycket bra, jag blev väldigt nöjd när jag läste att detta är den första i en serie fristående böcker om livet, och morden, på Shetlandsöarna). Tja, jag gillar ju deckare…

Dagens festivaltips!

Undvik La vie privée, det hjälper inte att de pratar franska (vilket var den främsta anledningen till att jag valde denna film) utan den är bara ännu en i raden av förvirrande och ganska tråkiga relationsfilmer som blandar ihop märkliga karaktärer med en förhistoria som är okänd men som det ständig refereras till. Nu hade jag kanske kunnat få en förklaring om jag hade stannat kvar och lyssnat till regissören som skulle ansluta för frågestund efter filmen, men jag tror knappast att det hade förbättrat mitt intryck av filmen.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

