Ett eget rum

februari 17, 2007

Jag ska säga till din mamma!

Filed under: Uncategorized — klotho @ 18:07

…så säger han till mig och ser oerhört belåten ut. Jag och mamma skrattar, för han är sju på sitt åttonde år men redan snabb i repliken. Han är min systerson och han tycker det är väldigt roligt att min mamma är hans mormor. 

Idag har han och storebror varit hos mormor och hälsat på mostern, hon den där bråkiga, som busar, jagar och dessutom ve och fasa pussas också. Vi har lekt kurragömma, ”hänga gubben”, klippt och klistrat och så har de slingrat sig runt mig när jag läst högt om Janne Långbens galna äventyr.  Imorgon ska moster baka en tårta till en åttaåring som delar samma faiblesse för choklad som sin moster (så det blir en chokladtårta så klart). 

Jag är väldigt förtjust i Astrid Trotzigs rader: ”blod är tjockare än vatten, men kärlek är tjockare än blod” för de orden är så fantastiskt rätt. Men ändå, dessa två pojkar är ändå speciella, de är min systers och faktiskt del av mitt blod också. Den kärleken jag känner till dem är både gränslös och ändlös. Jag kommer ihåg första gången jag såg min systers förstfödde och när jag höll honom i famnen och insåg hur värnlös ett litet barn är och jag tänkte: ”jag skulle kunna döda för din skull om jag var tvungen”. Eftersom jag själv är både moster och fasterlös (det inkluderar tyvärr också bristen av morbror och farbror) så vill jag vara en sådan släkting som jag fantiserade om som barn. Jag vill vara den galna, knäppa, roliga som hittar på skojiga saker, som kommer med häftiga presenter. Jag har tyvärr igen möjlighet att vara ett vardagsinslag i deras liv eftersom det skiljer trettio mil mellan oss (vilket iofs är bättre än de hundra som det varit de senaste åren) så jag satsar på att bli det sensationella inslaget i deras liv istället…och hittills har det varit en lysande idé.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

