Ett eget rum

februari 26, 2007

Bokrean

Filed under: Böcker — klotho @ 18:50

Ahh…jag har nästan inte hittat några böcker som jag verkligen vill ha. Eftersom de jag vill ha, har jag redan. Lite tröttsamt! Men skam den som ger sig, några böcker ska jag nog få ihop imorgon. Som traditionen* bjuder ska M och jag träffas på morgonen, kolla in böcker och med största sannolikhet köpa några också och sen äta frukost ihop. Le Pain Francais frukosterbjudande går inte att motstå.

Några böcker som jag är lite sugen på är:

Jonathan Strange och Mr Norrell av Susanna Clarke

Ninas resa av Lena Einhorn

Inga kokböcker, behöver inga fler kokböcker, verkligen inte! …fast Anna Bergenströms…kanske…

Potemkin och Katarina den stora av Simon Sebag Montefiore (och kanske Stalin men han är inte lika lockande som de andra två)

Flickan som lekte med elden av Stieg Larsson (Har jag läst, vill jag ha)

Ledarskap av Xenofon (Låter kul, men kommer jag att läsa den?)

Marie Antoinette av Antonia Fraser (Ja, jag såg filmen och gillade den)

Några som jag kan rekommendera är:

Vad jag älskade av Siri Hustvedt (…tog lite tid men sen kunde jag inte släppa den)

Jag älskade honom av Anna Gavalda (Inte lika bra som Tillsammans är man mindre ensam, men ger en bra inblick i fransk övre medelklass)

Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón (…och bry er inte om att den beskrivs som en spansk da Vincikod, det är felaktigt. Den är mycket bättre! En sån typ av bok jag är svag för, med flera berättelser som vävs in i varandra. Kan möjligen jämföras med A S Byatts bok De besatta)

Jane Eyre av Charlotte Brontë (En klassiker, bättre än du tror)

Vargarnas rike av Jean-Christophe Grange (oh la la…så bra…har den i pocket, skall kanske byta upp mig. Vem vill ha den i pocket? Ges bort!)

De osannolika systrarna Mitford av Cecilia Hagen (riktigt rolig och dessutom intressant)

Romantikens Paris av Katarina Markiewicz (Suverän guidebok över Paris, den var min bibel vid de två senaste besöken)

Istanbul av Orhan Pamauk (Själv köpte jag boken för 180 kronor, ja ja. Men han var värd det, den gode Pamuk.)

De Gaulle av Knut Ståhlberg (Mycket bra!)

De vilseförda av Kate Atkinson (Ytterst märklig men jag gillade den)

En lek med eld och En märklig affär av Peter Robinson (Minotaurdeckare, förklaring överflödig)

Ett fjärran eko av Val McDermid (Deckardrottningen!)

* som tyvärr har haft ett avbrott på två år då jag varit i Tyskland och M fått släpa hem mina önskade böcker och äta frukost utan mig.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

