Ett eget rum

mars 25, 2007

London town a go go

Filed under: Uncategorized — klotho @ 10:57

Så har jag då varit i London igen, nästan tjugo år efter förra gången. Ja, ja man ska inte åka tillbaka för ofta, kan ju bli en vana.

Resan började dock inte så bra. Biljett var bokad väl tidigt lördag morgon (men jag kunde inte med att ändra den) så jag fick kliva upp innan gryning, d v s 05.00 för att hinna ut till Landvetter innan planets avgång 07.45. Det visade sig tyvärr vara helt onödigt för när vi väl hade klivit på planet och de skull trycka igång all elektronisk utrustning så hade den en gul varningslampa som först inte kunde lokaliseras till vad den varnade för. När det väl var gjort så visade sig att den talade om att den inte visste om planet var i luften eller stod på marken, nog så viktig information. Det gick heller inte att rätta till felet. Efter en timmes väntan på planet så fick vi kliva av och eftersom vi hade tagit oss ut ur ”Schengen-land” genom att gå igenom passkontrollen vid gate 20 så fick vi tappert vänta in passpolisen för att bli kontrollerade innan vi kunde ta oss in i ”Schengenl-land” igen. Vet inte riktigt vad de trodde att vi hade transformerats till, en timme på ett SAS-plan… Vi fick 50 kronor på en service check och den räckte till en macka på caféet, drickan fick jag betala själv. Lyckligtvis så har katastrofer en social inverkan på svenskar (så länge de inte är direkt inblandade ska kanske tilläggas) så jag ägnade de närmaste två timmarna att småprata med en svensk kvinna på väg hem till Brighton där hon bodde tillsammans med en irländare sen femton år.Totalt fyra timmar efter ordinarie avgång kunde vi återigen kliva ombord och jag anlände till Heathrow vid halvtvå-tiden. Sen skulle jag leta mig fram till hotellet (jag var taktiskt denna gång och hade tryckt ut en karta på route 66-programmet på jobbet). Det gick hyfsat bra, förutom en liten incident på tunnelbanan då föraren ropade att att ”denna vagn inte gick till Elephant & Castle pga en misstänkt väska, läs bomb, gjorde att stationen var avstängd”. London, here I come kändes väl sisådär…

HETT TIPS! Ni skall inte på på Hotell Somerset i London. Läget var utmärkt, två minuter från Baker Streeet, men det var nog det sunkigaste hotell jag någonsin har bott på. Bläh! Frukosten, en rostad brödskiva och flingor och mjölk serverades i bottenvåningens bar och restaurang och där åt jag bara söndag morgon (måndagens frukost inmundigades på Euston station).

HELGENS CHOCK! London var t o m dyrare än vad jag hade tänkt mig. Det var svettigt att hala upp 8 pund för en, visserligen ganska stor, macka och en caffe latte när jag betalat nästan fjorton kronor för ett pund.

Söndagen ägnade jag mig åt att åka rundtursbuss och besöka museishoppar (The Globe, Tate Modern, Victoria & Albert samt The National Gallery) samt bevista högmässan i S:t Pauls Cathedral (lyckades tajma in den och stannade kvar och lyssnade på en mycket bra predikan).

Förutom museishopparna så var jag bara inne i en bokhandel och även om de inte har någon moms på böckerna så kostade det ändå massa pengar för en stackars svensk (det hindrade mig iofs inte från att shoppa några roliga barnböcker till systersönerna men ändå).

Jag skulle gärna åka tillbaka till London och ägna mig åt både nostalgiska återblickar och kolla in utbudet men pundet får nog visa oss svenskar lite mer hänsyn först.

Kollade dock in The Queen med Helen Mirren och förutom Balmoral-besöket och snacket med skottarna så tänkte jag inte ens på att filmen inte var textad på svenska. Orden tog ett elegant skutt in i min hjärna och transformerades till förståelse direkt.

Måndagens möte (och det egentliga orsaken till Londontrippen) gick mycket bra, förutom min presentation som blev lyckad så skapades förhoppningsvis en tätare  kontakt och förståelse inför hur transportbokningar bör skötas och genomföras på respektive sida.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

