Ett eget rum

mars 25, 2007

You’ve got mail

Filed under: Böcker — klotho @ 17:47

Kan inte påstå att jag var överdrivet förtjust i filmen You’ve got mail med Meg och Tom. The little shop around the corner var iofs förtjusande och Fox Book stores var ju ett väldigt stort komplex, men den förenkling som skedde i filmen var ju så oerhört tramsig. Allt stort är av ondo och allt småskaligt är bara bra…not.

Åk till en italiensk supermarket och njut av deras fantastiska utbud av matvaror; färsk fisk, kött, bröd m m (som jag gjorde förra helgen) och det kan det vara lika fantastiskt som att gå till den lilla grönsaksaffären på hörnet. Det är ju ungefär samma sak med en bokhandel, den lilla söta rara bokhandel med sin personal där allt blir personligt (förhoppningsvis) är väldigt trevligt men den kan ju aldrig konkurrera med utbudet i en bokhandel som har flera våningsplan till sitt förfogande. Jag tycker dock inte att man behöver utesluta vare sig det ena eller det andra. Jag har hittills två favoriter på bokhandelsfronten som ingår i kategorin stora komplex, men där jag ändå upplevt bra och personlig service. Den förstnämnda är Stern-verlag i Düsseldorf och den andra är Waterstones (den som ligger vid Piccadilly Circus). Jag gillar känslan att få sätta mig ner i en fåtölj eller soffa (helst inte på golvet men det var det andra som gjorde) med en boktrave att bläddra i, läsa några sidor eller bara titta på dem. Det är sånt som funkar där. Det är Stern-verlag som jag besökt regelbundet (periodvis en gång i veckan) under två års tid och där jag suttit på fiket i bottenvåningen och njutit av alla bokläsande människor. Waterstone skulle kunna bli en ännu större favorit (min engelska är bättre än min tyska…) men än så länge har jag inga planer på att bosätta mig i London.

De är båda värda att besöka och det är svårt att slita sig. Som min icketysk-kunniga väninna sade när jag visade upp Stern-verlag för henne: ” det är är bara ett fel, det är böcker på tyska”.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

