Ett eget rum

mars 30, 2007

En man med litet ansikte

Filed under: Böcker — klotho @ 20:07

Mitt förhållande till Helene Tursten är en aning kluvet. Det hindrade dock inte att jag kastade mig över boken som M hade beställt, men det var ren abstinens från min sida. Har inte haft något att läsa på över en vecka (okej då, något som jag varit sugen på att läsa…).

En man med litet ansikte är hennes sjunde bok i ordningen vilket betyder att jag inte har läst bok nummer fyra, fem och sex. Vad jag retade mig på i framförallt den första boken var den en kvasifilosofisk ton som bara kändes tröttsam (när Irene Huss funderade över ondska och annat).

I den här boken är fortfarande ondska och framför allt cynisk människohandel som hon skriver om, ett ständigt högaktuellt ämne som trafficking. Det är faktiskt för mig obegripligt hur ”vanliga” män kan utnyttja försvarslösa unga flickor (eller kvinnor) och sen köra hem i volvon till sambo och barn. Det får mig att må illa och jag är fullkomligt övertygad om att jag skulle ha lättare att acceptera att maken (en presumtiv sådan i mitt fall) var otrogen med en kollega på en konferens än om han köpte sexuella tjänster.

Åter till boken där en en ung flicka hittas mördad. Hon upptäcks av en slump när polisen jagar två biltjuvar som på sin våldsamma färd mejar ner och dödar en äldre man. Flickan får aldrig något namn, hon är en namnlös rysk eller centraleuropeisk ung flicka som blivit lurad eller tvingad in i ett liv som prostiuerad. Jakten på hennes mördare tar inte bara Irene Huss till sydligare breddgrader utan in bland hennes kollegor. I hennes privata sfär så prövar döttrarna vingarna utan föräldrarna samtidigt som hennes mor blir mer beroende av henne. Den är inte oäven även om Tursten aldrig kommer att bli någon favorit hos mig. Den är lättläst och Tursten är en driven berättare. Sen är jag lite svag för deckare (eller romaner i största allmänhet) där jag känner igen mig och här är det som vanligt många Göteborgsbilder, men vad jag vet så har hon ännu inte utrett något mordfall i Lunden. Det skulle kanske iofs kännas lite väl nära inpå.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

