Ett eget rum

april 11, 2007

Aprilväder

Filed under: Uncategorized — klotho @ 20:46

Söndag kväll sitter jag uppkrupen hemma hos H och plötsligt säger hon: kolla in snön! När jag gick därifrån vid tvåtiden på natten så fick jag skrapa bort nästan fem centimeter tjockt snötäcke från bilen.Vi hade en ”gymnasieträff”, d v s vi umgicks från klockan 18.00 till kl 02.00. Det var länge sen vi höll igång så långt in på natten. Prat i åtta timmar, jag lovar det var inte tyst långa stunder och det var underbart. Det var så länge sen vi pratade ordentligt och det är mycket som pågår i våra familjer just nu. De samtalsämnen som vi har nu, reflekterade vi inte ens över för tjugo år sedan, jo en del av dem. Men inte tänkte vi på att när vi blir äldre så blir också våra föräldrar äldre och det påverkar dem, både fysiskt och psykiskt. …och det påverkar också oss, barnen, de numera vuxna människorna men ändå alltid barn i förhållande till föräldrarna.

Det är två begravningar den här veckan, två män begravs. Vänner och grannar till pappa. Det är knappast oväntat, de har båda varit dåliga i flera år, bodde inte ens hemma hos sina fruar längre men döden gör det ändå slutgiltigt. Syrran och jag var och hälsade på den ena grannfamiljen när vi ändå var på besök hos pappa och det blev ett glatt, roligt och nostalgiskt besök. Deras döttrar var där, den ena med sin familj och vi pratade minnen från vår barndom om vår pappa, deras pappa och morfar och vi skrattade så vi nästan tjöt om deras ”upptåg”. Hur de låg i ”fejd” med skogvaktaren, hade sparat älgben med klövar från någon jakt och sedan tryckte ner i en lerig stig, fel säsong på året och sköt av ett skott med älgstudsaren och andra galenskaper. Preskriberade upptåg vid det här laget. Minnena värmde oss, gladde oss och roade de senare generationerna, de som inte var med.

Annandag påsk ägnade vi åt sommarhuset, plockade, pillade, lastade lite möbler och jag som inte skulle lasta resväskan full släpade ändå med diverse prylar till Göteborg. Behöver inte fler prylar, mitt hem kommer aldrig att se välstädat ut förrän jag rensat ut åtminstone 25% och det kommer jag inte att klara. Vill ha en större lägenhet!

Ikväll var vi på Het Amsterdamtje och åt holländsk mat, nåja, bara en i sällskap valde från den delen av menyn med rubriken ”holländsk husmanskost”. Jag fuskade lite och valde indonesiskt…men det var gott och rikligt. Vi har förhoppningsvis skapat en tradition, ett löst sammanhållet gäng som alla har gemensamt att vi alla jobbat på samma företag (en del gör det fortfarande). Vi träffas efter jobbet, käkar och pratar och går sen hem, hyfsat tidigt. Roligt och bekvämt sätt att mötas. Förra gången blev det grekiskt och nästa blir det nog turkiskt kök.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

