Ett eget rum

april 17, 2007

Pollensäsong och fördelen med att lyssna på sina vänner

Filed under: Uncategorized — klotho @ 20:42

Vaknade i lördags morse och snörvlade. Förbannade det faktum att vi suttit för länge utanför Cigarren på Järntorget kvällen innan (och att jag valde en frappino eftersom jag tycker att kaffe med isbitar och mjölk är godare än utan isbitar). På vägen in till stan så började jag överge förkylningstanken och istället fokusera på pollen och dess effekter på mig.Beslöt att besöka apoteket på väg hem för inköp av tabletter, denna gång innan det brutit ut på allvar, istället för att gå och snörvla i en vecka och må dåligt och därefter börja med allergitabletterna.Lokaliserade allergihyllan på apoteket och vanans makt är stor så jag stod och fingrade på en ask med Clarityn och fungerade vilken förpackningsstorlek jag skulle välja när blicken gled ner mot hyllan under och raden ”Loratadin ratiopharm” och sedan naglades blicken fast vid priset: 1,23 kr (cirka) per tablett. Att jämföra med Clarityns 5,64 kr (cirka) per tablett. Kommer inte ihåg exakt slutsumma.

Jag är en misstänksam människa som föredrar original framför kopior men här kommer sens moralen: ”Lyssna och lär av dina vänner med yrkeskunskap!” Det gjorde jag i det här fallet, jag mindes vad min väninna sjuksköterskan har sagt och även praktiserat inför mina ögon, d v s läst innehållsförteckningen. Jag tog de båda preparaten i min hand och läste: 1 tablett innehåller Loratadin 10 mg (exakt samma mängd), laktosmonohydrat 75 mg(här ligger Clarityn lite lägre) mg samt övriga hjälpämnen. Clarityn ställdes raskt upp på hyllan och jag sparade en del kronor.

Kollade av det hela sen med M eftersom jag fick dåligt samvete för att jag inte köpte originalet och de som har haft forskare anställda o s v men hon meddelade att de har fem år på sig att tjäna in sina omkostnader innan kopior är tillåtna.

Läs innehållsförteckningar m a o!

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

