Ett eget rum

april 19, 2007

Att tänka på hösten nu…

Filed under: Böcker — klotho @ 20:07

…vill man egentligen inte göra (även det stormat som på hösten idag) men på golvet innanför dörren låg Albert Bonniers höstkatalog med ett stiligt träd i guld på framsidan.Jag har bläddrat och gjort några små dregelljud samt diverse fnysningar, fnissat åt att jag redan vet vilka M vill ha och att hon kommer pricka i de jag vill ha. Så förutsägbart och väntat, men efter alla dessa år av läsning så vet vi vad som går hem hos varandra.

Monika Fagerholm kommer med fortsättningen på Den amerikanska flickan, Glitterscenen, och den kommer jag inte att pricka för. Orkade inte med och förstod inte storheten med den förra boken. Kommer inte heller att pricka för Kallifatides, Ernst Brunner och definitivt inte Ranelids nya. Däremot är jag väldigt sugen på Håkan Anderssons bok En ensamstående herre. Jag älskade Breven, det var en läsupplevelse som passade mitt kynne perfekt och dessutom upptäckte jag Caspar David Friederich genom den boken. Daniel Kehlmanss bok Världens mått (Die Vermessung der Welt) verkar lockande, dessutom är det alltid roligt att det finns böcker som översätts från tyskan. Célestine Vaite fortsätter att skriva om Tahiti i Barnet som föll ned från himlen men jag känner mig fortfarande mätt efter I kloka kvinnors sällskap.

Jag har börjat få smak för biografier och memoarer men är inte säker på om jag kommer att lockas till att läsa om vare sig Sven-Bertil Taube (av honom själv och Petter Karlsson!) eller Per Gessle (av Sven Lindström), inte heller Mette-Marits biografi lockar (av Halfdan W Freihow). De två sistnämnda böckerna med tillägget auktoriserad biografi, undrar om man får en stämpel också?

Har man inte fått nog av Göran Persson så kan man ju ägna sig åt hans bok Människorna och makten. En bok för M, inte för mig.

Får jag bläddra lite till så kommer jag nog på fler titlar jag vill ha, det brukar bli så till slut.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

