Ett eget rum

april 19, 2007

Klassiker

Filed under: Böcker — klotho @ 20:35

Läste i Svensk bokhandel att Bonniers är sura på bokhandlarna som inte köper in deras klassikerserie i tillräckligt stor mängd. Hittade fyra av deras titlar där jag läst två. Jane Eyre av Charlotte Brontë är bara så mycket bättre än man föreställt sig, speciellt om man såg filmen med hmm…vad heter han nu då, den tillfällige James Bond-skådisen…Timothy nånting tror jag?!

Lady Chatterleys älskare av D H Lawrence läste jag också för några år sedan, och fick revidera det omdöme som jag tidigare baserat på kommentarer i största allmänhet. En mycket bra roman och tja, jag kan förstå att den var upprörande när den kom men så farlig var den väl inte ändå?

Rosen på Tistelön av Emelie Flygare-Carlén finns på min väntelista och kommer nog att stå kvar där ett tag till. P C Jersilds bok En levande själ kände jag inte ens till, fast jag blev helt uppslukad av hans bok Den femtionde frälsaren när jag läste den som sextonåring. (Jersild var lite tidigare än Dan Brown med Kristus släktkrönika…).

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

