Ett eget rum

april 22, 2007

Utflykt

Filed under: Utflykter — klotho @ 17:24

E ringde i förra veckan och föreslog utflykt, hon har köpt sig en bil. En jeep av alla varianter, som drar massor av bensin, har glappkontakt i cd-spelaren, där det inte går att öppna höger bakdörr och bagageluckan låses när den känner för det. Men det var väldigt skön att åka i, man har bra utsikt och valet av bil är ganska starkt influerat av J misstänker jag.Nåväl, igår morse så tog vi 45:an mot Trollhättan för att åka till Lidköping och Kållandsö. Tanken var att undvika Europavägar helt och hållet och hålla oss till små vägar som möjligt (har man nu en jeep så är det väl grusväg som är det ultimata). Vi kom fram till Lidköping (inte den rakaste och snabbaste vägen, men säkert den mysigare varianten…) och kastade oss i torgvimlet där E köpte en fleeceväst eftersom hon inte tänkt igenom sin klädsel. Det hade däremot jag gjort och eftersom jag varit alldeles för tunnklädd de senaste kyliga dagarna (och som straff fått någon form av infektion/förkylning som rumlar runt i kroppen rotade jag fram min fleecetröja som värmde gott. Torgtanten tipsade oss om ett café på hörnet (av det Nya torget) med ett litet torn på taket. Vi åt en Boston(!)-bakelse som bestod av maräng och chokladgrädde. Sött som bara den! Kaffet var väl sisådär däremot. Sen gick vi vidare till Rörstrandsfabriken och det är inte lämpligt att jag går in på sådana ställen, jag vet det och ändå så gör jag det ändå. Det är någonting med porslin som jag bara inte kan motstå. Behärskade mig strålande faktiskt och köpte bara fyra skålar (varav två till syrran) och två tallrikar, tre muggar och en sockerskål i Sundborn-serien samt två läckra pralinskålar i pressat glas från Iittala (i färgen blåbärsblått). E fyndade frukosttallrikar från Marimekko och därefter så lämnade vi Lidköping.Tyvärr hade inte Läckö slott öppnat ännu, det görs den första maj, men vi promenerade omkring i omgivningarna och njöt av det klara soliga men kyliga vädret. Därefter åkte vi till Spiken och käkade en god lunch med vätternröding (tror jag det var…) och grymt gott valnötsbröd och knäckebröd men med ett riktigt obehagligt bränt kaffe.

Vägen hem gick om möjligt på ännu mindre och smalare vägar, med ortnamn som vi aldrig hört talats om innan (men med åtskilliga skyltar till garnbodar här och var längs vägen). Det var ändå hyfsat tättbefolkat, inte i närheten av de öde vidderna som vi åkte på Island förra sommaren.

Hade med oss Bonniers kulturguide i Sverige men den är ju tyvärr uppdelad efter ortnamn, landskap hade varit så mycket bättre.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

