Ett eget rum

juni 3, 2007

Förvirring

Filed under: Uncategorized — klotho @ 09:22

Jag har valt en diskret framtoning i min blogg, utan för- och efternamn och foto. Det är ganska behagligt och ger mig en illusion om att jag kan skriva om vad som helst och vem som helst. Vilket jag iofs inte har vare sig intresse eller lust att göra. Jag nämner mina vänner, inte vid namn utan väljer att hålla mig till en bokstav. Insåg för ett tag sen att det kan verka förvirrande när jag väljer samma  bokstav till två helt olika personer. Får kanske börja kalla dem M1 och M2 istället.Att jag valt att kalla båda M och därigenom förvirra de läsare som finns gjorde att jag började fundera lite. De är mina vänner, de känner till varandra men de känner inte varandra. Har de några likheter? Vad skiljer dem åt? Jag roade mig med att göra en lista (gillar listor)

Likheter

  • de umgås med mig
  • oftare per telefon och e-post än irl
  • de är intelligenta (som jag…:)
  • de har läst på universitetet och läser böcker regelbundet (som jag…:)
  • de är politiskt och samhällsintresserade (betydligt mer än vad jag någonsin kommer att bli)
  • de är inflyttade och i de ena fallet numer utflyttad från Gbg
  • jag lärde känna dem genom varsin gemensam bekant som ingen av oss längre umgås med
  • de är ungefär lika långa och har liknande kroppsform (båda är mindre och kortare än vad jag är)
  • de är stadgade med partner sen åtskilliga år
  • de har inga barn
  • de har yrken som jag har varit intresserad av att utbilda mig till
  • deras föräldrar är inte frånskilda (som mina)
  • de har bott i olika städer i Sverige och båda flyttade hemifrån när de började studera
  • de gillar asiatisk mat (mer än vad jag gör)
  • de jobbar just nu inom den ”offentliga förvaltningen”, fast med totalt skilda inriktningar
  • de tjänar mer än vad jag gör
  • de vet förmodligen mer om mig än någon annan

Olikheter

  • det skiljer 17 år mellan dem
  • de har totalt olika klädsmak/färgsmak
  • de har totalt olika inredningssmak
  • de har totalt olika musik- och till viss del filmsmak
  • deras yrkesroller är helt skilda (så även min och deras)
  • jag har känt den ena i 14 år och den andra i 12 år och jag lärde känna dem i helt olika städer
  • jag har bott hos den ena och den andra har bott hos mig (mer än en eller två besöksnätter)
  • den ena är särbo och den andra är sambo
  • den ena är lillasyster med äldre bröder och den andra är ensambarn
  • den ena har rest runt om i världen och även jobbat utomlands i flera perioder och den andra har hållit sig mestadels i Sverige

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

