Ett eget rum

juni 6, 2007

Firade Sveriges nationaldag…

Filed under: Uncategorized — klotho @ 14:14

…med årets första cykeltur till Saltholmen. Det var dessutom den längsta cykelturen hittills i år så nu har jag lite ont i rumpan, förutom att jag har fått rejält med färg över ryggen och ena axelpartiet. Det blir så, när man fastnar i en bok (jag borde sola som L, med klockan i handen och rulla runt som en helstekt gris på pinne). Läste äntligen klart Denise Minas andra bok om Paddy Meehan i 80-talets Glasgow. Denna gången upplever jag Mina som om möjligt ännu mer politisk och agitatorisk (om det nu är ett ord). Det ger vibbar till Clash gamla låt London calling, filmer som ”Allt eller inget”, ”Brassed off” och till Allie och Jackie.

Insåg när jag läste boken att jag träffat Paddy, eller i alla fall hennes ”systrar”. Även om Allie och Jackie inte är katoliker så var de arbetarklasstjejer som slutade skolan när de var sexton, bodde i en liten industristad i norra England och där arbetslöshet nästan var vanligare än arbete. Vi var sjutton år gamla när vi träffades, tre svenska medelklasstjejer som hade råd att vara ute och tågluffa en hel månad och så dessa två engelska tjejer som inte had råd att åka till London med oss. Det var 1986 när Allie och hennes bror hämtade oss i stationen för att köra oss hem till dem satt jag i baksätet och var förtvivlad. De pratade ingen engelska som jag var van vid eller hade hört eller ens begrep. Allie var lillasystern som bodde kvar hemma och tog hand som sina föräldrar, fadern med Parkinson och mamman med MS. När vi träffades året efter hade storasyster tagit över den delen och Allie åkt till London och jobbade på ett vårdhem för äldre och bodde i en personalbostad i samma hus (eget rum med kök och badrum som delades med fyra andra varav en visade sig vara en efterspanad tjuv). Jackie hade blivit på smällen och var ensamstående mamma. Jag och Jes skulle börja tredje året på gymnasiet och jag minns att jag faktiskt var rätt nöjd med att vara född och uppvuxen i Sverige.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

