Ett eget rum

juni 19, 2007

Karensdagar…

Filed under: Uncategorized — klotho @ 21:17

…i syfte att minska långtidssjukskrivningen känns inte som en klockren lösning men vad som framförallt slår mig är att de som lämnar detta förslag med största sannolikhet inte använder sig av karensdagar. De klarar sig från detta med att ”jobba hemifrån”, vilket de också kan göra genom att läsa dokument, kolla mejl via uppkopplingen som jobbet står för, svara i tjänstemobilen.

De flesta arbetande människor har dock inte den möjligheten att de kan jobba hemifrån, för man tar ju knappast med sig montörjobbet, affären eller pensionärerna hem till sig.

Jag har det rätt bra ur den synpunkten. Jag kan klara det mesta av mitt jobb genom att använda (tjänste)mobilen och läsa och svara på mejl. Så löste jag delar av de senaste sjukdagarna t ex. Jag var iofs ”så illa tvungen” att svara på telefon och stötta min kollega som fick ta hand om de mest akuta ärendena. Under åren i Tyskland var t o m karensdagen bortplockad av företaget, eftersom de misstänkte det som också skedde. Jag var tillgänglig i hemmet de få gånger jag var hemma.

Det svenska samhället börjar passa in allt mer och mer under rubriken till en av Maj-Gull Axelssons reportageböcker, den eminenta ”De som inte har”.

Jodå, det finns de som har. Det finns de som har det gott, men att sträva efter ett tvåtredjedelssamhälle eller att gynna i första hand de som har är knappast ett människovänligt perspektiv. Solidaritet är numera ett ord som för en ganska tynande tillvaro. Vem är jag att klaga och gnälla? Jag kan inte med den bästa vilja påstå att jag är en människa med en helt igenom solidarisk tankesyn, men för mig är det viktigt att ha med sig tanken och åtminstone försöka bry sig. Att göra vissa val baserade på ett beslut som inte enbart gynnar mig utan också kan gynna min omgivning. Att någon gång göra ett val som i första hand gynnar andra, men som inte ger mig några specifika förmåner.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

