Ett eget rum

juni 24, 2007

Annandag

Filed under: Uncategorized — klotho @ 15:03

Fast inte säger man annandag midsommar. Det låter rätt fjantigt, även om det uppenbarligen existerar. Det känns som om det är fler ställen öppna annandag jul än annandag midsommar. För midsommar är ju ändå ”alla” på landet. Den där drömmen om en liten röd stuga eller möjligtvis eternitpräglad hytte på västkusten som ”alla” åker till och firar midsommar. Nu firade jag praktiskt taget en sådan, men jag har tidigare år firat midsommar i lägenhet i stan och en gång så var jag och några kompisar på Avenyn, satt på en av de många fullsatta restaurangerna och käkade innan vi frampå natten hamnade vid de märkliga knubbiga rundlarna, ”statyerna/monumenten” längs en av de centrala gatorna i Göteborg och hängde på dem och diskuterade livet…

Nu är det ju rätt många människor som faktiskt firar midsommar i stan, eller t o m inte firar alls…så det blir lite tråkigt när ”alla” har stängt sina caféer och affärer. Gud va’ gnällig jag låter. Allt var inte alls stängt idag, men våra förstahandsval var stängda. Det resulterade i detta inlägg.

När jag jobbade inom vården och i affär så hände det att jag t o m jobbade hela helgen. Ett år när jag jobbade i affären så övertalade jag och en av mina kollegor chefen att ha öppet ica-affären på lördagen också. Vi skulle ju jobba midsommar och söndag, varför ha stängt lördag? Dumt när det handlar om färskvaror. Så vi hade affären öppet och vi drog in betydligt mer pengar än vad vår övertidsersättning kostade chefen. Sens moral. De flesta extrajobbare vill tjäna extra pengar och jobbar gärna obekväm arbetstid för att dra in så mycket pengar som möjligt på så liten tid som möjligt.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

