Ett eget rum

juli 1, 2007

Hårkulla…

Filed under: Uncategorized — klotho @ 20:16

…ett yrke som fortfarande existerar. L som varit på semester i de värmländska barndomstrakterna tog med sig faster och svägerska för en tripp till Våmhus i Dalarna. Fastern hade nämligen hittat sin mammas gamla avklippta hårfläta (L:s farmors) och beslutat sig för att göra hårsmycken av denna och ge till döttrarna. Det fick mig att tänka på att mamma faktiskt har ett hårsmycke av hår så jag ringde upp henne och frågade vems hår det var. Det är en klockedja av hår (alltså en sådan kedja till ett gammaldags runt ur som herrar drog upp ur en ficka i västen) som är gjort av hennes mormors hår. Jag kommer ihåg den, fast jag inte sett den på åratal, och hur fascinerad jag var att den faktiskt var gjord av riktiga hårstrån och det faktum att hårnyansen (med vissa skiftningar) som mamma, jag och syrran har är gener från mammas mormor.

Lyckligtvis finns nätet till hjälp när man vill läsa om detta yrke både här och där.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

