Ett eget rum

juli 5, 2007

Lägenhetsvisningar och böcker

Filed under: Böcker — klotho @ 20:24

Lägenhetsvisningar är verkligen ett eldorado för en voyeur/euse. Här får man chansen att se sig omkring i vilt främmande människors hem, kolla in tavlorna på väggarna, valet av tandkräm och se intressanta färgkombinationer på väggar. Varför är brunt en så vanlig väggfärg? Allvarligt talat, varför vill man ha bruna väggar i sitt hem?

Att styla sitt hem inför en försäljning är ju att avpersonifiera sitt hem och faktum är att de hemmen är rätt tråkiga för en voyer/euse, däremot så får man god överblick över lägenheten så idéen är inte helt dum. Idag tittade jag på en lägenhet som definitivt inte var stylad och där tog faktiskt möbleringen över lägenheten, kanske framförallt för att den var så totalt motsatt min egen smak. Det var svårt att se ”lägenheten” bland alla, i mitt tycke, gräsliga tavlor och de för stora möblerna för rummen ifråga. Lägenheten på 62 kvadrat är en av de större tvåor jag tittat på, men den kändes trång och klaustrofobisk jämfört med de flesta tvåor på 50 kvadrat som jag tittat på tidigare.

Sen undrar jag över de som säljer sina lägenheter, läser de ingenting? Eller lånar de sina böcker på biblioteket enbart? De kanske väljer att gömma undan sina böcker för de vill inte avslöja sina personligheter.

Jag anser att böcker visar personligheten hos en människa, eller åtminstone en del av den, och genom att ställa upp böckerna i sitt hem och faktiskt visa upp dem så visar man en del av sin personlighet. Nästan det första jag gör, efter att ha hälsat, är att snoka reda på värdfolkets böcker och ta några svepande ögonkast över hyllplanen. Eftersom jag tycker att böcker är en väldigt viktig del av en människas liv, så blir jag alltid lika förfärad över andra människors brist på intresse för böcker. Ett liv utan böcker, tja det existerar helt enkelt inte. Det som gör mig skrattlysten i bokdiskussioner är folks inställning att aldrig läsa om en bok, ”för man vet ju hur det går”. Jag brukar undra om de bara lyssnar på en låt en gång, för sen har man ju hört den… För mig är omläsning av böcker något som jag gör regelbundet men av olika orsaker; jag kan vara uttråkad, ledsen, glad, eller så vill jag bli glad eller behöver ett alibi för att snyfta lite… Jag kan välja att läsa om en bok bara för att jag vill njuta av välskrivna rader, eller en speciell sinnesstämning. Ibland så tar jag en knippe böcker, sätter mig i soffan och bläddrar fram till favoritpassager, läser några rader innan jag går vidare till nästa bok. Ibland fastnar jag i boken och läser om hela, men oftast så räcker det med de där raderna.

Som t ex i Minette Walters Iskällaren där McLoughlin svär över Anne och ”hennes feminstiska smörja” och håller ett långt tal över ”biologisk programmering” (sid 256 i min inbundna utgåva från 1996).

Eller Jane Austens Stolthet och fördom där Darcys moster kommer på besök till familjen Bennet och skäller ut Elisabeth (sid 269 i min kartonnageutgåva från 1995)

Eller Nick Hornbys Om en pojke där Will och Marcus funderar över relationer till det motsatta könet och hur en pojkvän/flickvän skall vara (s 210 i min inbundna utgåva från 1998)

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

