Ett eget rum

juli 8, 2007

EPC eller hickan är över…

Filed under: Bilen — klotho @ 18:34

K varnade mig för att det kunde hända bli några ”hick ups” med bilen när jag det blev ny förare. Det gjorde att jag inte stressade upp mig lika mycket när det började lysa tre bokstäver på instrumentbrädan i torsdags när jag åkte hem från jobbet (hämtade bilen på onsdagen) utan jag satt lugnt kvar i bilen och letade fram rätt sida i instruktionsboken (dessutom spöregnade det och jag hade inga regnkläder).Jag tyckte visserligen inte om det jag läste och såg tusenlapparna fladdra iväg: ”Elektroniskt motorstyrningssystem – EPC. Kontrollampan lyser några sekunder efter påslagning av tändningen. Om lampan inte slocknar efter start av motorn eller tänds respektive blinkar under körningen föreligger ett systemfel i den elektroniska motoreffektstyrningen. Ett i motorstyrdonet lagrat program möjliggör en begränsad körning – ta hjälp av en Skoda-verkstad

Jag körde till och från jobbet på fredagen och kollade lördag morgon om Skoda-verkstaden i Mölndal hade öppet. Det hade de inte. När jag gick ut för att flytta på bilen så slocknade EPC omgående och tändes inte igen. Under de körningar jag gjort under helgen så har den skött sig exemplariskt. Jag antar att min lilla Skoda insett att det kommer att bli lite mer åka av än med lille farbrorn och börjat andas normalt igen.

Idag så tvättades den sista doften ur bilen och den gjordes också rent utvändigt (även om insidan är viktigast…), men det sista kunde jag ha besparat mig efter att ha fått massa små otäcka ”blommor” fastklistrade på bilen.

2 kommentarer »

  1. Har en liten (golf 01)1,6 själv fick samma problem själv när jag trampade ur skithinken, (berodde förmodligen på förra ägaren) lampan började blinka men de fick den göra för inget märktes på motorljudet…slocknade efter den stått en timme.
    tydligen kan även motorlampor tändas pga kallt ute men slocknar efter de blitt lite varmare ute, så summa summarum(kul bil men samma små fel som övriga skiten(nybilar) när de gäller ny tecknologi. (En genuin 240 ägare)Så varför bygger man problem på nya bilar, jo för ww ska tjäna x-tra pengar på (rädd.fattig.kund) de är bara vi fattiga BILÄGARE som har råd å köpa ww å annat skit bilmetro lurar på oss…

    MVH(EN SKIT-FÖRBANNAD KUND)

    Kommentar av hasse — mars 18, 2010 @ 18:55 | Svara

  2. I’m truly loving the theme/design of your internet site. Do you ever run into any browser compatibility problems? A couple of of my blog readers have complained about my website not working correctly in Explorer but looks wonderful in Chrome. Do you might have any suggestions to help fix this problem?

    Kommentar av scooter hand covers — mars 23, 2013 @ 10:48 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

