Ett eget rum

juli 8, 2007

Formel 1 och språksvårigheter (?)

Filed under: Bilen — klotho @ 19:25

Såg de sista femton varven (av 59!) av Formel 1-loppet på Silverstone-banan när jag dök upp hos mina kompisar för att visa upp bilen och locka ut den ena av dem på en fika. Formel 1 är en sport som jag inte riktigt förstår poängen med, att åka runt runt runt på en bana i så hög fart som möjligt är, tja…ganska ointressant. Även om M(2) hävdar att det är så mycket roligare att se på än både golf och tennis (och hon vare sig tittar eller utövar de sporterna).Det blev lite roligare att se gossarna när de fick av sig hjälmarna och hade presskonferens, men herregud vad ruggigt dålig engelska både Räikkönen (vinnaren) och Alonso (tvåan) talade. Räikkönen pratade dessutom entonigt och lite halvsluddrigt. Alonso hade den klassiska spanska och lite charmiga brytningen på sin engelska. Varför jag är förvånad är att jag antar (utan fakta) att de ägnar rätt mycket av sin tid åt att prata och umgås på det oftast gränsöverskridande språket engelska och att då inte vara bättre på det måste ju vara rätt trist enligt min mening. Att umgås med människor utan att kunna kommunicera fullt ut är oerhört påfrestande (två år i Tyskland lärde mig detta) och utarmar också konversationsmöjligheterna eftersom man inte förstår nyanser i språket.

Men gossarna (ja, de såg förfärande unga ut i mina ögon eller så var det jag som var förfärad över att de såg unga ut) kanske har med sig tolkar/umgås bara med sina landsmän och nöjer sig med att kunna motordelarna på ett gemensamt språk…vad vet jag.

Finns det Formel 2? 3?

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

