Ett eget rum

juli 12, 2007

Dagens läsning

Filed under: Böcker — klotho @ 16:19

I morse betade jag av några av Conan Doyles noveller om Sherlock. Precis lagom ansträngande, d v s det är inte ens någon idé om att bry sig om att gissa vem som är mördaren eftersom det alltid är någon intrikat liten ledtråd som man känner till om man läst in sig på olika 47 olika tobakssorter, valet av kostym som en kontorist i Brighton väljer jämfört med en kontorist i London. Nåja, de är lagom ansträngande så här första semesterdagen.

Var sen över hos L och hade med mig Män som hatar kvinnor och Luftslottet som sprängdes till utlåning. Inser att jag vill ha Flickan som lekte med elden, det räcker inte med att ha läst den. L hade inte tänkt visa upp den bokhög hon lånat av I, eftersom hon inte läst dem själv ännu men efter lite diaboliska morranden från mig gav hon upp. Så jag kom hem med fyra av åtta böcker och den första är redan utläst. Kan inte påminna mig att jag läst den tidigare, Intrigernas hus av Maria Lang, men den är så lika övertydlig som hennes andra böcker och så initierat klämkäcka och så tidstypiska i sitt språk att det är lite småkul att läsa dem. Framförallt så är dessa inte ansträngande för hjärnan överhuvudtaget, det är som om man skulle äta (lite för mycket) vaniljsås. Det glider ner och lämnar en sötaktig eftersmak. Får nog bli något mer våldsamt och bloddrypande efter denna. Lånade också en bok av James Patterson och han är onekligen aningen mer våldsam av sig än Maria Lang.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

