Ett eget rum

juli 16, 2007

Inloggningar och lösenord

Filed under: Uncategorized — klotho @ 07:55

Pratade med M(2) länge igår och avhandlade vad som hänt sedan vi sist sågs. Nu är det verkligen definitivt, flyttbilen är bokad till i början av augusti och sedan är deras lägenhet i Göteborg tom. Ja, till dess att jag hämtat byrån förstås. Känns lite konstigt, fast egentligen så har vi ju inte umgåtts speciellt flitigt irl de senaste åren eftersom jag inte befunnit mig i Göteborg. E-post har varit vårt vanligaste kommunikationsmedel, tätt följt av telefonsamtal. Men å andra sidan så har hon en sängplats i Göteborg och jag har en i Stockholm numera.

Vi avhandlade bl a alla lösenord och inloggningsnamn som man ska hålla reda i skallen, för man ska ju inte skriva ner dem så att någon kan komma åt dem. Jag satt sen och gjorde en lista över de koder som jag skall komma ihåg, det blev förfärande många, men jag kommer faktiskt ihåg de flesta.

Visa: en inloggningskod och en PIN-kod (kan båda)

MC1: en inloggningskod och en PIN-kod (kan båda)

MC2: en inloggningskod och en PIN-kod (har glömt inloggninskoden)

Betalkort1: en inloggninskod (står på räkningen så den behöver jag inte komma ihåg)

Betalkort2: samma sak här. Använder dessutom inte den funktionen

Jobbet: Lösenord att ta mig in i huset (kommer jag ihåg, men anländer sällan när den funktionen är igång)

Jobbet: Lösenord att ta mig in i datorn (kommer jag ihåg)

Jobbet: Lösenord att ta mig in på intranätet (kommer jag också ihåg)

Jobbet: Lösenord till gamla systemet (har jag glömt så jag använder kollegans där)

E-post1: Kommer ihåg lösenord och användarnamn

E-post2: Kommer ihåg lösenord och användarnamn

E-post3: Kommer ihåg lösenord och användarnamn

(Sen har jag glömt åtskilliga lösenord på e-postadresser genom åren…)

MSN: kommer jag ihåg lösenord och användarnamn

Mailgrupp1: kommer jag inte ihåg vare sig lösenord eller användarnamn men så länge mejlen bara rullar på är det ju ok…och webmaster är min kompis så hon för lösa det isåfall…

ICQ: kan användarnamn men är inte längre säker på vilket lösenord jag har.

Ticnet: har glömt användarnamn och lösenord

Adlibris: kommer ihåg användarnamn och lösenord

Cd.on: tror jag kommer ihåg lösenord och användarnamn

Strawberrynet: användarnamnet är min übergamla e-postadress, vet inte om det längre funkar

Sedan finns det diverse sajter som jag inte längre kommer ihåg vare sig användarnamn eller lösenord till och där jag inte riktigt vet hur jag ska bli fri från deras nyhetsmail.

Jag är rätt nöjd med att jag iaf kommer ihåg denna mängd av siffror och lustiga kombinationer och framförallt att jag klarar av att hålla isär betalkortens PIN-koder, även om det då och då händer att jag börjar med att knappa in en kod till ett annat kort. Funderar dock på att skriva ner dem och gömma dem någonstans (där jag troligtvis aldrig kommer att hitta dem).

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

