Ett eget rum

juli 18, 2007

”Matfobier”

Filed under: Uncategorized — klotho @ 21:05

Det finns vissa maträtter eller ingredienser som jag gärna undviker av olika orsaker.

Sill – för att i min värld är sill rå oavsett inläggning och så ser det rätt äckligt ut.

Fänkål – för att det är lakritsvarning och det är bland det otäckaste jag vet.

Filmjölk – det är bland det otäckaste jag vet.

Inälvsmat – inte aptitligt.

Fiskbullar – inte aptitligt.

En annan sak som jag inte gillar och är för gammal för att någonsin börja gilla, det är att gnaga kött av ben. Tycker att det är ganska geggigt och oaptitligt. Fläskkotlett med ben separerades mycket noggrant och ben med restererande köttslamsor donerades det till hungrig familjemedlem. Kycklingvingar förstår jag inte ens poängen med. Åt sådana i kväll och jag var den enda som inte gnagde (åt mig dock mätt på tillbehören). Revben är heller ingen favorit, inget fel på köttet men gnaga, nej tack.

Sen finns det vissa rätter som jag överdoserat och därefter har svårt för i åratal, t ex åt jag lite för många Gorbys piroger (och det var inte så många) och Billys Pan Pizza när jag jobbade i livsmedelsbutik (perfekt lunchmat tyckte jag då) och de senaste tolv åren har jag hittills inte varit så hungrig att de har varit ett matalternativ.

Under en period åt jag alldeles för mycket keso, kaviar och dill på fullkornsbröd med solrosfrön. Just den kombinationen klarar jag fortfarande inte riktigt av, men keso, kaviar och dill kan jag tänka mig på t ex en knäckemacka.

Cous-cous åt jag också lite för mycket av under en period och framförallt ofta och det har jag precis börjat äta igen.

Tack gode gud har jag fortfarande inte tröttnat på pasta!

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

