Ett eget rum

augusti 1, 2007

Högläsning

Filed under: Böcker — klotho @ 19:25

Ikväll har vi hunnit med Tandligan av Helena Bross och Christel Rönns. Om Elin som ännu inte tappat någon tand fast alla andra i klassen gjort det. Det föranledde en diskussion om hur många tänder systersönerna tappat och huruvida lillebrors två som blev utslagna då han åkte kana ner för en trädgren (den gick av och han hamnade i backen med två utslagna tänder och några fler lösa).

Därefter så läste jag hela boken om Fräs och Esmeralda av av Isabelle Halvarsson. Eftersom det är en kapitelbok (tretton sådana) hade jag tänkt att vi skulle ha några kapitel kvar till morgondagen men tja…det var ju spännande och de ville inte följa med sin far till IKEA och köpa lampa. 108 sidor avverkade moster, sen var jag rätt trött i rösten. Bokserien om Fräs är dock en personlig favorit hos mig och Halvarsson har verkligen känsla både för katter och de andra djur hon beskriver samt en väldigt vacker poetisk ådra när hon beskriver Fräs nattliga äventyr:

”Natten hade kommit. Stjärnorna glittrade och månen sken som aldrig förr. Skuggorna fladdrade under träden. Fräs päls glänste i månljuset. Längre bort var mörkret mycket mörkt och hemlighetsfullt. Och under en buske prasslade det till. Det var en mus. Det visste Fräs med detsamma. Han hade bara inte tid att fånga den nu.”

Det är roligt att läsa en sådan stämningsskapande bok för mina systersöner och samtidigt så uppskattar jag att både de och jag har haft möjlighet, och har, att uppleva naturen. Pojkarna har ännu inte riktigt upplevt strövtåg i ljumma sommarnätter ute i naturen, men det kommer och det är något att se fram emot.

Nu har de dock åkt hem till sig med återkomst till mormor och moster vid 7.30 (aningen tidigt, men med arbetande föräldrar så…) imorgon bitti så blir det bullbak innan det blir en utflykt till Odensbacken med omnejd.

Och jag ska fortsätta med Margery Allinghams bok Vad händer på Apron street?

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

