Ett eget rum

augusti 18, 2007

Bokfemman vecka 33

Filed under: Bokfemman — klotho @ 19:45

Inför den sjunde dagen av vecka 33 kommer min bokfemma. Efter att ha läst de olika teman som varit tidigare hos Malin så inser jag att jag missat väldigt många roliga och svåra val när det gäller böcker. Denna vecka är det brittiska/amerikanska författare och att begränsa sig till fem stycken kommer att bli tufft. Jag väljer dock att ta med en bubblare, en amerikansk författare som skrivit om sina tankar om hur man bäst sorterar amerikansk respektive brittisk litteratur i bokhyllan (Ex libris – En vanlig läsares bekännelser av Anne Fadiman):”…vi fick problem när jag lade fram min plan att ordna engelsk skönlitteratur kronologiskt men amerikansk skönlitteratur alfabetisk efter författarnamnen. Mitt försvar gick ut på följande: vår engelska samling spände över sex århundraden och genom att ställa upp böckerna på hyllan i kronologisk ordning skulle vi utan svårighet få en överblick av denna litteratur i hela dess vidd. Artonhundratalsförfattarna hörde definitivt ihop; att skilja dem åt skulle vara som att splittra en familj. … I vår amerikanska samling fanns det å andra sidan mest nittonhundratalslitteratur, varav mycket var så nytt att en kronologisk uppdelning skulle leda till talmudiska hårklyverier. Alltså fick det bli alfabetisk ordning. George gav med sig till sist men mera för den äktenskapliga harmonins skull än därför att han verkligen blivit omvänd. Det blev ett speciellt kritiskt moment när han höll på att flytta över min Shakespeare-samling från en bokhylla till en annan och jag ropade: ”Se till att pjäserna står i kronologisk ordning!””Menar du att vi dessutom måste vara kronologiska när det gäller en och samma författares verk?” flämtade han. ”Men ingen kan väl säga säkert när Shakespeare skrev sina pjäser?”. ”Hör du du”, sa jag ilsket, ”vi vet att han skrev Romeo och Julia före Stormen. Jag skulle vilja att det återspeglades på våra hyllor.”
George säger att detta var ett av de tillfällen då han allvarligt funderade på skilsmässa.”

Utan inbördes rangordning kommer här:

Antonia S Byatt, framförallt för sin roman De besatta men jag är (nästan) lika förtjust i Fjärilar och Änglar, Matisse och Babelstornet. De besatta tog mig inte med storm utan jag fick kämpa med den i inledningen, men sen dess har jag läst om den åtskilliga gånger.

Jane Austen måste finnas med, för alla sina romaners skull.

Brontë, Anne och Charlotte. Anne för sin Främlingen på Wildfell Hall och Charlotte för Jane Eyre (fuskar lite, men de är ju trots allt systrar).

Josephine Tey är en av mina favoriter när det gäller engelska deckare, med böcker som Sjungande sand, Oskulden bedrar, Den misstänkte m fl.

Dorothy Sayers är om möjligt en ännu större favorit på deckarfronten och tillsammans med Merri Vik ansvarig för att jag har läst litteraturvetenskap, även om jag läste på GU när Harriet Vane studerade i Oxford.

Inte bara britter utan brittiska kvinnor, ingen man kvalade in på listan…hmm. Men vi vet ju att det finns duktiga skribenter bland män också. J

2 kommentarer »

  1. Roligt med fler deltagare i bokfemman! Jag tror inte jag har läst någonting av författarna på din lista, men både ”Pride and Prejudice” och ”Jane Eyre” är sådana böcker jag länge tänkt läsa. Förhoppningsvis blir det av någon gång också 🙂

    Kommentar av Maria — augusti 20, 2007 @ 10:17 | Svara

  2. De är båda något att se fram emot. 🙂

    Kommentar av klotho — augusti 26, 2007 @ 20:32 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

