Ett eget rum

augusti 19, 2007

Bäva månde brevbärarna!?

Filed under: Uncategorized — klotho @ 10:21

Igår fick jag ett sms, inte helt ovanligt att jag får sådana förutom innehållet. Det var ett flyttkort via sms. Jag tittade lite förvånat på innehållet, även om flytten inte var helt obekant för mig.

Vad finns det kvar för brevbärarna att göra egentligen? Dela ut räkningar? Men alltfler människor väljer autogiro och/eller e-faktura. Dela ut reklam? Rätt många har ”ingen reklam tack” fastsatt på brevlådan. Dela ut bokpaket från Bokus, Amazon och Adlibris? Njae, de flesta sådana paket får man ju hämta ut själv. Däremot så får brevbäraren dela ut avin.

När jag tittat klart på flyttkorts-sms:et så funderade jag över när jag senast skickade ett brev. Jag kunde faktiskt inte komma ihåg det. I sommar har det inte ens blivit några vykort. Det är en rätt fantastisk utveckling, som väl knappast någon kunde föreställa sig för tjugo år sedan, knappt tio kanske. Jag blev nostalgisk och tänkte på min gymnasietid då jag var en flitig brevskrivare med brevkompisar i ett flertal länder. Min franska brevkompis och jag kom ner på en svarstid på ca en vecka genom att samma dag vi fick brevet så svarade vi och skickade iväg det. Det var imponerande…då.

Trots allt, även min egen slöhet, så tycker jag ändå att det är rätt trevligt med handskrivna brev som dimper ner i brevlådan. Så retro får man väl säga idag. J Man skulle möjligtvis kunna hävda att det är pensionärerna som håller liv i brevskrivandet, men jag känner åtskilliga som gått över till e-postande istället.

2 kommentarer »

  1. När vi flyttade för några år sedan skickade jag ut en handfull flyttkort. Min mamma ville ha ett eftersom hon tycker det ”hör till” och så skickade jag även till mina gamla mostrar. Jag fick ett tackvykort från den ena! Lite sorgligt på något sätt, för det säger en hel del om hur mycket vanliga försändelser det dimper ned i den gamla damens brevinkast.

    Kommentar av Annaa M — augusti 19, 2007 @ 11:01 | Svara

  2. Det är trevligt med handskrivna brev och det händer fortfarande att jag hoppas när jag ser ett lite mindre vitt kuvert ligga på mitt hallgolv. Oftast är det det dock en kallelse eller ett föreningsprotokoll.

    Kommentar av klotho — augusti 26, 2007 @ 20:37 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

