Ett eget rum

augusti 26, 2007

Bokfemman vecka 34

Filed under: Bokfemman — klotho @ 19:57

Temat för veckan som varit är ”svensk litteratur. Nämn dina 5 favoriter, böcker eller författare av den svenska litteraturen”Som alltid är begränsning en konst som jag har svårt att klara av och det har onekligen varit lite grubblerier över vilka fem som måste med på listan. Jag har till slut valt utifrån läsupplevelser och inte efter samlad produktion.

Maj-Gull Axelsson ”upptäckte” jag med Rosario är död men den klarade jag inte av att läsa klart för den var så otäck. Därefter så blev det ett litet hopp till dess att jag läste ”Aprilhäxan” och blev såld. Den är en helt underbar bok och fantastisk berättelse. Hon skriver så hjärtat vrids om på mig, Slumpvandring hade jag stora svårigheter med att läsa ut för jag grät när jag gjorde det. Hon är dessutom en superb uppläsare av sina böcker och ja, jag beundrar inte bara hennes författarskap utan också hennes klokskap.

Åke Lundgrens ”Polykarpus dröm” träffade jag första gången på i samband med en högläsning och den gav mig mersmak så jag jagade i väg till biblioteket för att låna och läsa den. Favoritscenen är när Valdemar aka Polykarpus blivit far till en dotter och den jublande glädje som förmedlas via boksidorna.

Eyvind Johnsons ”Hans nådes tid” om Karl den stores tid fick jag också högläst för mig, av samma person som läste Lundgrens bok och det gav också mersmak. Denna bok fanns i alla fall för utgivning och den har blivit min, omhuldad sen dess. Ett underbart språk är det i den ”Det var i de vårveckor då barmhärtighetens gudamakt, Guds hand och blick, är välvilligast och förbereder god årsväxt”.

Håkan Anderssons bok ”Breven” köpte jag i pocket när jag inte kom på något annat jag ville ha…men den visade sig vara den perfekta boken för mig. Jag gillar nämligen berättelser som väver in olika tidsperioder, dessutom så ”pratar” huvudpersonerna så mycket om målaren Caspar David Friedrich att jag blev nyfiken på honom och fick en ny favoritmålare på köpet. Jag hade dessutom turen att upptäcka en hel utställning med honom i Duisburg 2006.

Carina Burmans första bok Min salig bror Jean Heinrich har jag fortfarande inte kommit igenom, men ”Den tionde sånggudinnan” har jag däremot läst om åtskilliga gånger. Det tog tid för mig att fastna för den, men några kapitel in i boken var jag fast. Jag gillar hennes deckarserie också, med Euthanasia Bondeson i huvudrollen.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

