Ett eget rum

augusti 27, 2007

Bokfemman vecka 35

Filed under: Bokfemman — klotho @ 17:24

Två bokfemmor två dagar i rad, imponerande möjligtvis om man betänker att jag var snabb med denna…men väldigt sen med den förra.Denna veckas tema hos Malin är facklitteratur. Nämn 5 böcker som säger något om dig själv, vem du är och vad du gör på fritiden mer än läser.

Fem fackböcker som berättar något om mig själv, omöjligt var min spontana kommentar, men så började jag tänka efter och helt plötsligt satt jag där med fem böcker i famnen som säger väldigt mycket om mig.

Romantikens Paris av Katarina Markiewicz får symbolisera min reslust och min kärlek till just staden Paris. Jag har fler Parisböcker, t o m en nyare Parisbok av Markiewicz själv men denna bok var min guide, livlina och magnet under två ljuvliga juniveckor sommaren 2005. Jag hade med mig den praktiskt taget varje dag och har gått åtskilliga av de föreslagna promenaderna genom olika arrondissementer, ätit på föreslagna caféer och restauranger. Tack vare den så förgylldes min tillvaro lite extra när en parisare uppmärksammade mig läsandes boken på en buss och sedemera bjöd både på en egenhändigt ihopsatt guidad tur, fika, middag samt en romans. Boken har också följt med på senare resor till Paris och är alltid användbar. Man kan helt enkelt inte vara utan den.

Stora fotoboken om katter av J C Suarés är en ljuvlig bilderbok på mitt favoritdjur, katten. Här blandas hjärtknipande foton med korta texter av kattälskare och när min längtan efter en spinnande katt blir övermäktig kan jag alltid njuta av dessa bilder och otåligt planera in besök hos min syster och hennes katter. När hennes trettonårige norska skogskatt hade dött så satt syrran och jag i telefon med varandra och drog snyftande anekdoter om denne stilige herres liv och leverne.

Körpermechanik des Tai Chi Chuan av William C C Chen var det ett tag sedan jag öppnade och där handlar det också mest om att titta på bilder. Jag började med Tai Chi när jag bodde i Düsseldorf och det var en träningsform som definitivt passade mig och min kropp. Kommer fortfarande ihåg hur slut jag var i kropp och huvud efter första passet (förutom att göra rörelser om och om igen och dessutom i slow motion så skulle jag hänga med i min lärares förklaringar, på tyska). Träningen gjorde mig smidig och fokuserad och det är så fascinerande att titta på tai chi-utövare, att se när deras kroppar flyter fram i mjuka rörelser.

Toscana den goda maten av Annelie Lundqvist visar på mitt intresse för mat och för det italienska köket. I denna bok finns sanslöst goda recept, bl a Risotto ai funghi porcini, en rätt som ger vällustrysningar. Det jag minns starkast från min Milanoresa är maten och framförallt en sensationellt god sorbet på grönt äpple. Mamma mia!

Inred med böcker av Alan Powers får mig att dregla och göra upp omöjliga önskelistor över hur jag skulle vilja ha det i mitt hem. Jag gillar inredning och har bestämda åsikter om hur jag vill ha det, även om de kan variera ganska kraftigt. I Powers bok blandas hyfsat konventionella lösningar med helt sanslösa varianter och han har t o m beskrivning på hur man går tillväga för att bygga sina egna bokhyllor. Själv drömmer jag om Titti Fabianis Book, som jag ska köpa när jag vunnit en massa miljoner på lotto.

Vem är jag då? Hon som skriver gillar resor, gärna till Paris, äter italienskt och gosar med katter. Läser med stort nöje inte bara böcker om inredningar utan också diverse månadstidningar. Gillar tai chi, men åker mest bil för tillfället. Att jag gillar film framkommer inte så tydligt men det är förutom böcker och teater en svaghet och ett nöje. Jag är också förtjust i nästan alla varianter av kaffe (utom jobbets automatvariant) och äter med förtjusning glass, kakor och godis smaksatt med kaffe. Men espresso dricker jag bara i Frankrike och Italien

2 kommentarer »

  1. Ah, resor skulle jag ju självklart också haft med. Attans också…

    Tai Chi har jag faktiskt aldrig testat, finns nog inte i min stad tyvärr annars hade jag gärna testat.

    Kul att få veta lite om dig genom dina böcker! 🙂

    Kommentar av *Malin* — augusti 27, 2007 @ 18:16 | Svara

  2. Jag antar att man kan prova på tai chi själv, men som nybörjare är det alltid praktiskt med en lärare. 🙂

    Kommentar av klotho — augusti 29, 2007 @ 18:45 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

