Ett eget rum

augusti 29, 2007

Efter Bond…Världens bästa författare

Filed under: Böcker — klotho @ 20:20

Nu är det dags för Expressen att ta till nästa knep i kampen om läsarna och det är att skicka böcker med tidningen och det är inga chick-lit-böcker, inga Wallander-böcker utan ”världens bästa författare”. Tjugoåtta författare där Selma och Hjalmar fått med två titlar, skall delas ut med start den 11 september av August Strindbergs Hemsöborna. Tyvärr så har inte Expressen någon vettig lista, utan allt skall klickas fram i ett bildspel, fungerar halvsegt med modem kan jag säga.

Titlarna är iaf:

Hemsöborna av August Strindberg

Gösta Berlings saga av Selma Lagerlöf

Kejsaren av Portogalien av Selma Lagerlöf

Möss och människor av John Steinbeck

Doktor Glas av Hjalmar Söderberg

Den allvarsamma leken av Hjalmar Söderberg

Mrs Dalloway av Virginia Woolf

Nässlorna blomma av Harry Martinson

Stolthet och fördom av Jane Austen

Kallocain av Karin Boye

Flugornas herre av William Golding

Dvärgen av Pär Lagerkvist

Döden i Venedig av Thomas Mann

Markurells i Wadköping av Hjalmar Bergman

Främlingen av Albert Camus

Älskaren av Marguerite Duras

Den gamle och havet av Ernest Hemingway

Stäppvargen av Hermann Hesse

Mörkrets hjärta av Joseph Conrad

Det går an av C J L Almqvist

Mosippan av Elsie Johansson

Dorian Grays porträtt av Oscar Wilde

Bonjour tristesse av Francoise Sagan

Spelaren av Fjodor Dostojevskij

Måna är död av Ivar Lo-Johansson

Förvandlingen av Franz Kafka

Dödssynden (To kill a mockingbird) av Harper Lee

Spionen som kom in från kylan av John le Carré

En förlorad värld av Evelyn Waugh

Lady Chatterleys älskare av DH Lawrence

Kalla mig gärna grinig och kverulant men är inte urvalet extremt tråkigt? Dessutom finns det inte en enda latinamerikansk författare, inte en afrikansk eller asiatisk författare. En tjeck, en ryss, en polack (tror att Conrad var polack men är inte helt säker där) för övrigt har vi gott om vita män i den anglosaxiska traditionen. Ja, ja…Oscar Wilde passar inte riktigt in, men han är dock engelsman och man. Visst måste ju Selma och August vara med bland svenskarna, annars blir det ju ramaskri

Titlarna är omsorgsfullt utvalda (!) och skall vara ett ” …koncentrat av det bästa i litteraturhistorien, av de största författarna under 1800- och 1900-talet”.

” Samtliga böcker har ett direkt tilltal, som griper tag. Grunden när vi valde böckerna är att de är väldigt bra berättelser. Ingen behöver vara rädd för att de ska vara svårlästa, abstrakta eller tråkiga.”

Mjae, jo…det är väl inga dåliga författare men som sagt, rätt så förutsägbart. Det man för övrigt kan säga om listan att det är en manlig författare med kvinnonamn och vice versa. Lady Chatterleys älskare läste jag för något år sen och jag kan mycket väl förstå att det blev upprörda känslor när den publicerades, självständigt tänkande kvinnor med ett sexliv är ju direkt opassande…var…

Funderar på att skaffa mig Bonjour tristesse och Dorian Grays porträtt. Hemingway är ingen favorit hos mig och det är inte heller Lo-Johansson. Inget av det jag läst av dem har gett mersmak. Jag har inte läst någon av Waughs böcker, inte Harper Lees eller Elsie Johansson, men övriga författare har jag läst. Antingen boken på listan eller någon annan bok av dem. Waugh lockar mig inte, men jag ska nog göra ett försök med Harper Lee och Elsie Johansson också (eller har jag läst henne, blir lite förvirrad nu).

Tja, jag kan tänka mig ett flertal andra författare och titlar som skulle kunna passa in här, men det handlar ju om rättigheter till verken och det faktum att döda författare är billigare att trycka än de levande.

Några förslag på klassiska författare (även om några av dem fortfarande lever) är

Wislawa Szymborska

Jorge Luis Borges

Mario Vargas Llosa

Michail Bulgakov

Ray Bradbury

Isaac Bashevis Singer

Emily Dickinson

Siri Hustvedt

Alessandro Baricco

Sorgligt nog är mina kunskaper om afrikansk och asiatisk litteratur oerhört grunda, de enda jag kan komma på så här på rak arm är Kenzaburo Oe från Japan och Wole Soyinka från Nigeria.

2 kommentarer »

  1. Håller med dig, tråkigt och väldigt stereotypt. Varför i himmelens namn denna eviga Flugornas Herre som mördrar tusentals barns läsintresse varje år efter som den fortfarande utan någon förklaring är tvångsläsning för alla svenska högstadieelever. En 50 år gammal bok som berättar att utsatta pojkar i grupp blir våldsbenägna och utövar maktkamp. Jaha?

    Måna är död är en förfärlig bok…

    Till försvar för listan som väl är hämtad från något sånt där kanon-förslag kan väl sägas att den innehåller fler kvinnliga författare än de flesta klassiker-kanons brukar göra.

    Kommentar av Annaa M — augusti 30, 2007 @ 10:29 | Svara

  2. Kan dock inte påstå att jag var så kreativ och nyskapande i mina förslag heller. Jag har lite svårt för världens bästa böcker-konceptet också. Visst finns det böcker med litterära kvaliteter och böcker som saknar dem, men att man ”måste” gilla vissa böcker gillar inte jag. Däremot kan jag möjligtvis tycka att en del böcker hör till allmänbildning att ha läst men den listan är inte nödvändigtvis identisk med ovan. 🙂

    Kommentar av klotho — augusti 31, 2007 @ 14:48 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

