Ett eget rum

augusti 31, 2007

En kräfta är en kräfta är en kräfta

Filed under: Uncategorized — klotho @ 14:50

Nej, en kräfta är inte alltid en kräfta eller snarare så handlar det om typen av kräfta. Igår var vi ett gäng tjejer som samlades i hos en av oss för att äta just kräftor. Eftersom vi befinner oss i Göteborg med omnejd så handlar det om att äta havskräftor. De av oss i sällskapet som är uppvuxna i inlandet (bl a undertecknad) betraktar kräftor som illröda skaldjur och fullt ätliga. Angående ätligheten av ”de röda” så fick västkustborna en min av avsky/ogillande/kräkreflexer när vi diskuterade kräftinköp. Faktum är att det var bara andra gången i mitt liv, den första tidigare i år, som jag åt havskräftor på en kräftskiva.  Det var väldigt gott med havskräftor, men jag har fortfarande inget emot de röda varianterna heller. (Kan det jämföras med svenska korvar och danska pölser? …eller kanske inte…) Det kanske kan jämföras med att flertalet av mina västkustvänner/bekanta tycker att det enda bad som räknas är salta bad och tycker att insjöbad är ”äckliga, bara en massa dy osv”. Jag gillar dock båda delarna, fördelen med sjö är att man slipper tvätta bort saltet efteråt och att det oftast är varmare i vattnet.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

