Ett eget rum

september 1, 2007

Telefonsamtal

Filed under: Uncategorized — klotho @ 10:51

Fick två telefonsamtal igår som fortsätter att ge återverkningar. Det första av ren praktisk karaktär. Jag hade lämnat kvar min bärbara i hallen och när det ringde så fångade jag in telefonen där och vandrade lite mellan rum och hall och pratade med min kompis. Det blev en diskussion med upprörda känslor (inte mellan oss, utan pga händelser som ligger utanför vår kontroll) och jag viftade lite väl våldsamt med den högra fria handen och sopar till min en av tavlorna i hallen. Den klarar inte riktigt av attacken utan trillar ner så att glaset spräcks… Så nu måste jag åka till IKEA för att se om de fortfarande har kvar denna ram som passat perfekt till bilden. Ja, ja. Har man inte sysselsättning så skaffar man sig det. Skjuter iaf upp städandet, för att fixa tavlan ingår ju i detta.

Vid halvtiotiden sen, så låg jag i soffan och läste och funderade på om jag inte borde sova för jag orkade inte riktigt koncentrera sig. Då ringer mobilen, inte helt ovanligt, men däremot så blev jag paff över att se vem det var som ringde. Min tyska kollega ringde från sin arbetplats. Jag blev helpaff och inte blev det lättare att han svamlade på rösten. Han ursäktade sig med att han varit på jobbet sen sju på morgonen och det har effekter på de flesta. Hans skäl att ringa var att de upptäckt att fel varor/ordrar skickats iväg till en kund i veckan och han ville att jag skulle kolla det med mottagaren tidigt på måndag morgon. Till saken hör att grejerna skickades till England och de är ju en timme efter oss så detta hade han kunnat ringa om kl åtta på måndag. Jag förstår dock varför han ringde, vi har ett så nära jobbförhållande man kan ha (vi jobbade på samma kontor när jag var i Tyskland), en bra relation och även om vi sällan pratar om händelser utanför jobbet (det räcker gott och väl med det som händer på jobbet) så skulle jag vilja påstå att vi står varandra nära. Nu håller han på att knäckas av jobbet eller snarare av tiden han får tillbringa på jobbet och bristen på support/back up. Han har tidigare slutat just på grund av den orsaken och kom tillbaka för ett halvår sen och håller helt enkelt på att slita ihjäl sig, trettio år gammal, i ett jobb som innebär både kontorsarbete och praktiskt arbete på ett logistiklager.

Vi jobbar inom samma koncern, men på olika kontor med olika chefer. I praktiken så är det svenska kontoret kund åt det tyska kontoret eftersom vi är mellanledet till den svenska kund som har sitt europeiska centrallager i Tyskland.

Jag kommer att prata med min chef på måndag om det, men i praktiken så kan jag inte göra något åt min kollegas situation. Under tiden jag jobbade där nere så var jag vid ett flertal tillfällen i clinch med de ansvariga tyska cheferna om att logistikfolket inte hade tillräckligt med resurser. Det blev givetvis inte populärt och mitt omdöme ifrågasattes.

Det är så frustrerande och jag vill verkligen inte att han ska sluta igen för han är lysande på sitt jobb och underlättar dessutom mitt eftersom jag hela tiden fick ”övervaka”, påminna, tjata på de som var i mellantiden. När han slutade förra gången så gick han till en kollega/konkurrent med fasta arbetstider, men utan internationella kontakter. Han sa’ själv att ”det kommer att bli tråkigare” men att det skulle bli skönt att få gå hem klockan fem på dagarna.

Vi får väl se vad som händer i den närmaste framtiden, jag skall ner och hälsa på kontoret i slutet av september och med mig kommer två representanter från den svenska kunden. Jag vet att jag kommer oroa mig för honom, och jag kan bara hoppas att de semesterveckor han skall ha nu kommer att göra så han orkar med hösten och vintern.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

