Ett eget rum

september 10, 2007

Bokfemman vecka 36

Filed under: Bokfemman — klotho @ 10:54

Bokfemman vecka 36 blir onekligen skriven i senaste laget (i början av vecka 37), men det är kul att göra ”femmorna” och att fundera över sitt bokläsande, vad man gillar och ogillar och vad man egentligen läser. Chick-lit är inte min favoritgenre, mest för att jag tycker det mesta som skrivs i genren är så otroligt tråkig. Det är svårt att variera ett tema på flicka möter pojke och gärna lite strul på vägen. I grund och botten är ju ändå dessa böcker nya varianter på ”prinsessa möter prins”-tema. Även om det i de gamla sagorna oftast är prinsen som övervinner faror och besvär medan det oftast är tvärtom i de moderna sagorna.

Marian Keyes är utan tvekan drottningen av genren, tack vare en ibland sanslös humor och en hel del svärta i sina texter. Debutboken När Lucy Sullivan skulle gifta sig hör dock inte till de bättre men lyckligtvis har hennes utveckling gått åt rätt håll, med Vattenmelonen och framförallt En oväntat semester. Måste dock erkänna att jag har dålig koll på hennes senaste titlar. En chick-lit-hjältinna som jag däremot har extremt svårt för är Bridget Jones vare sig hon är i bokform eller gestaltas av Renée Zellweger. Jag kan förstå poängen med att göra henne en korkad, fumlig, ”tjock” tjej som ändå får hjälten men jag klarar inte av hennes tramsigheter.

Listan då, här kommer den:

– En oväntat semester av Marian Keyes – Av de böcker jag läst av Keyes är detta min favorit. Vattenmelonen var den första och det var en positiv och rolig upplevelse men med En oväntad semester så får Keyes med både humorn och svärtan i ett missbruksbeteende på ett väldigt bra sätt.

– Amors badrum av Sally Brampton –  Den engelska titeln är så mycket roligare, Good Grief. Den här boken läste jag om ”någonstans” för rätt många år sedan och beställde på känsla. Den platsar in i chic-lit-genren men har lite mer udda existenser än vad som brukar befolka dessa böcker. Hildamay lyssnar på sina vänners kärleksbekymmer med förvånad min, själv avfärdar hon sina älskare när de börjar prata om närhet och kärlek, ”hon vet att kärleken aldrig är värd smärtan som följer”. Givetvis upptäcker hon att kärleken är värd det, men kanske inte riktigt på det rätta strömlinjeformade sättet.

– Elegans av Kathleen Tessaro – Jag gillade idéen med kapitelindelningen och de råd som den chica fransyskan delar ut i sin originalbok Elegans (råd som inte riktigt överlevt de årtionden som passerat). Sen så är det en rätt bra utvecklingsroman och om att våga språnget ut i det okända.

– En förtrollad vardag av Marita Cobbold Hjörne – När jag läste boken så tyckte jag den var väldigt rolig, men jag måste erkänna att jag inte kommer ihåg så mycket av den. Dock har den överlevt flera utrensningar i bokhyllan.

– Sängkamrater av Jennifer Weiner – Här gäller egentligen samma sak som med En förtrollad vardag, jag hade väldigt roligt när jag läste den men jag kommer bara ihåg den i stora drag men den har också överlevt åtskilliga utrensningar i bokhyllan. Sen har hon skrivit I hennes skor, som jag inte läst ännu. I det här fallet får jag skams till sägandes säga ”men jag har sett filmen”, det brukar oftast vara tvärtom. Jag gillade filmen och med en syster så känner jag igen mig i många känslor om än inte alltid i situationerna.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

