Ett eget rum

september 12, 2007

Bokfemman vecka 37

Filed under: Bokfemman — klotho @ 15:02

Veckans bokfemma handlar om kokböcker! Ve och fasa, hur ska jag kunna välja ut fem favoriter bland de (alltför?) många titlar som finns i köket (på soffbordet, på golvet bredvid soffan, på bordet vid fönstret…). Nåja, det är bara att kavla upp ärmarna och hårt men rättvist (eller kanske orättvist?) göra urvalet.

Konditorns bästa av Signe Maria Bengtson – jag börjar med det söta och här finns det fullt av söta kakor, smaskiga tårtor och även en och annan skorpa.Tycker att denna funkar lika bra som referensbok som Sju sorters kakor (hädelse?).

Syndigt gott av Kristina Eriksson – en söt (i dubbel bemärkelse) liten efterrättsbok. Enkla men goda recept att frossa i. Hallon och chokladknyten är suveränt goda och ruskigt lätta att göra.

Hannus mat av Hannu Sarenström – min syster önskade och fick hans trädgårdsböcker och jag fick (vid ett senare tillfälle) denna kokbok. Goda recept som följer årstiden och med Hannus oefterhärmliga kommentarer om maträtter och livet.

Malin Söderströms middagstips – vet inte riktigt hur jag fick tag på denna men den är iaf fylld med goda och relativt enkla recept. Jag kan rekommendera lasagne med fetaost.

Äkta italienskt av Sophie Braimbridge – Mamma mia! Vilka recept! Alla ni som gillar italienskt, rusa ut och köp den!

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

