Ett eget rum

september 28, 2007

En kort Europaturné

Filed under: Uncategorized — klotho @ 22:45

Återvände till fosterjorden torsdag kväll, landade en hel kvart tidigare än beräknat. Medvind? Det var trevligt eftersom resan från Sverige blev försenad och resan mellan Düsseldorf och Lyon blev försenad. Visserligen bara med en halvtimme vardera men ska man anlända sent på kvällen så är en halvtimme rätt mycket innan man varvat ner och somnat för att orka med nästa dags möten. Det bästa var dock att resebyrån ringde förra torsdagen och meddelade att min flight till Köpenhamn (fvb Düsseldorf) var inställd och att de bokade om mig på ett direktflyg istället. Det är väl första gången som det har blivit ett bättre alternativ av en ändrad flight i mitt fall.

Det var visserligen rätt varmt i Düsseldorf (jämfört med Göteborg och Lyon) men den gemensamma nämnaren för alla tre städerna var höststämning och höstregn. Torsdagens väder i Lyon höll mig kvar i hotellets sköna säng fram till 11.00 istället för planerat skutta upp tidigt och ge mig ut på stan. Jag åt visserligen frukost vid 7.30 på morgonen men gick sen upp och lade mig på sängen och läste samt pratade igenom de senaste dagarnas möten med min chef, som var kvar i Sverige.

Slutligen så tog jag mig ut, tog spårvagn och tunnelbana till Rödakors-kvarteren och vandrade runt i duggregnet i en timme innan jag återvände till hotellet och det shoppingcenter som låg bredvid. Inköpte väskan som jag tittat på som hastigast dagen innan och gick sedan för att hämta ut resväskan och beställa en taxi till flygplatsen.

Hade en väldigt trevlig och pratsam taxichaufför och vi diskuterade dyra hotellpriser, att Sverige var duktig på ekologi (chaufförens åsikt) och det faktum att flygplatsen vid Lyon är döpt efter en fransk flygare som dog i en flygolycka (Saint-Exupéry) och så fick jag öva mig på att uttala Saint-Exupéry, inte helt lätt.

Det har varit grymt intensiva dagar, men också väldigt trevliga eftersom jag på måndag eftermiddag fick sällskap av två representanter från kunden. Vi har gått på möten, hunnit med en stund ”på stan” både i Düsseldorf och Lyon och ätit middag tillsammans på kvällarna. Vi döpte dessutom om ”dagens” (vitt vin, sprite och is) till Radisson 32 när vi satt i deras bar och fick den rara bartendern att fixa ihop denna blandning till oss (utan att se chockad ut eller rynka på näsan). Kundrepresentanterna åkte hem torsdag morgon och jag åkte först på eftermiddagen, och jag var helt urlakad på energi under nästan hela torsdagen. Trots trevligheten så är det en helt annan sak att representera sitt företag på resa än att åka privat. Två av besöken gjordes hos kollegor till mig och det tredje skedde hos kundens leverantör. Jag har nu tre protokoll att skriva samt ett inofficiellt dokument till min chef om mina tankar om dessa dagars möten.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

