Ett eget rum

september 29, 2007

Bok- och biblioteksmässan (lördagsbesök)

Filed under: Böcker — klotho @ 21:59

Det regnade imorse, vilket gjorde att jag hoppade över det första av mina inplanerade seminarier. Inte utan en viss saknad, för jag lyssnade på Simon Sebag Montefiore när han var här och pratade om Stalin – den röde tsaren och hans hov. Denna gång pratade han om sin nya bok Den unge Stalin. Inte för att jag är så himla förtjust i Stalin, men däremot minns jag hur trevlig, kunnig och rolig Montefiore var.

Jag var dock lite väl slö så jag kom rusande strax efter 11.00 till Anne B Ragde och seminariet om hennes två böcker Berlinpopplarna och Eremitkräftorna i en serie om tre (den tredje titeln kommer ut nästa år på svenska). Intressant föredrag om ett Norge i förändring där det inte längre alltid är självklart att ”födas in i ett yrke” som t ex bonde. Det värsta ord som Ragde visste var lantbrukspolitik, det är inrikespolitik hävdade hon med viss emfas i rösten.

Efter Anne B Ragde var det dags för en charmerande italienare, Giorgio Faletti, som gjort succé med sin deckare Jag dödar. Han pratade engelska som bara en italienare eller fransman kan göra och hans samtalspartner Jannike Åhlund såg ibland aningen förvirrad ut när hon försökte hänga med i hans utvikningar och ordföljder. (Här hade jag en klar fördel av att ofta både läsa mejl från just italienare och fransmän och även prata med dem i telefon. Jag hängde förvånansvärt väl med i hans ordvindlingar.) Nåväl, Faletti har alltså skrivit en roman om en seriemördare som härjar i Monte Carlo. En stad som enligt honom är fruktansvärt tråkig och har en vacker fasad men inte lika vacker baksida. Staden har dock aldrig haft någon seriemördare härjandes hos sig förrän Faletti förlade sin deckare dit. Det är kul med en italiensk författare som blir översatt till svenska, det är alldeles för få av dem. Jag kunde ha köpt boken av förlaget för 170 kronor och få den signerat, men bristen på kontanter gjorde att jag köpte den på Ad libris senare under dagen för 149 kr.

Efter dessa två längre seminarier så knatade jag iväg på ett miniseminarium där Kajsa Ingemarsson berättade om sin senaste bok Lyckans hjul. Vet inte riktigt varför jag gick på det seminariet eftersom jag hittills bara läst lite grann av henne. Jag började i ”Små citroner …” men gillade inte boken, däremot så brukade jag läsa hennes kåserier i Damernas (var det väl tror jag?) men det är väl antagligen med henne som med Liza Marklund. Jag gillar deras krönikor/kåserier men tycker böckerna är trista, tråkiga och ibland dåliga.

Seminariet med Peter Robinson var intressant och han var en sympatisk man med inte överdrivet tydlig brittisk accent. Det verkar som om Kanada filat bort en hel del där. I Sverige finns sju av hans böcker om Alan Banks översatta till svenska och de började någonstans mitt i serien för det är hittills sjutton böcker han skrivit. Den första gavs ut 1987 även om den skrevs som nummer två i serien (det tog så lång tid för förlaget att bestämma sig att Robinson hann skriva en bok till som de då valde att ge ut som nummer ett för den var mer ”sensationell”).

Avslutningsvis så lyssnade jag på Susanna Popova angående hennes bok Överklass. Boken gjorde inget större intryck på mig och det var verkligen ren och skär nyfikenhet som gjorde att jag gick på seminariet. Hennes personlighet gjorde inte heller något större intryck på mig.

Lördagen var annars som vanligt packad med folk och det var en luft som man kunde skära sig igenom. Enda tillfället jag gick på bottenvåningen var när jag på väg hem tog vägen om Ad libris monter och köpte Falettis bok samt Reginald Hills senaste bok Dalziels död.

Sen tjafsade jag med spårvagnskonduktören eftersom mitt hundrakort inte funkade i automaten, jag bara hade femton kronor i mynt och hade glömt mobiltelefonen hemma så jag kunde inte köpa biljett via den. De har sen jag började köra bil och undvika kommunala färdmedel (slutet av juli) slutat att sälja biljetter på alla spårvagnar. Det har helt gått mig förbi och kontentan blev att jag inte fick användning för min tjuga och satt och var nervös för biljettkontrollanter när jag tjuvåkte hemåt.

Det blir troligtvis inte något söndagsbesök. Inget som lockade tillräckligt starkt bland seminarierna och jag behöver…hmm…borde iaf inte köpa fler böcker i nuläget.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

