Ett eget rum

november 8, 2008

Bokbegär

Filed under: Böcker — klotho @ 15:43
Lördag eftermiddag och min kropp känns ganska så seg. Var uppe i morse och tvättade innan jag for iväg till vårt inköpsmöte och botaniserade lite bland nya boktitlar. Det är väldigt strikt och ekonomiskt begränsat gällande inköpen, men jag hann spana runt lite för egen del och här är några titlar som jag är sugen att läsa:
Mörk kust av Peter Temple (läste om honom för första gången här)

Jag var självlockig, moderlös, gripande och ett monster av förljugenhet av Anette Kullenberg

Yacoubians hus av Alaa Al Aswany

Boktjuven av Zusak Markus (Visserligen en ungdomsbok)

Inre säkerhet av Christa Bernuth (Jag har läst hennes tre tidigare kriminalromaner och gillar dem. Denna är dock helt fristående och bygger på upplevelser hon själv hade under en resa i Östtyskland tillsammans med en dåvarande pojkvän. Som hommage till Sjöwall&Wahlöö så heter poliskommissarien Martin Beck i den tyska versionen men i den svenska så ville förläggaren döpa om honom så det blev Martin Berg)

De flesta titlarna åker nog upp på min julklappslista. Jag ska nämligen ge mig själv en hög med böcker i julklapp nu när vi vuxna har bestämt att sluta byta julklappar med varandra.

Läser f ö två helt skilda tyska böcker just nu, Buddenbrooks av Thomas Mann och Ulrike Meinhof av Jutta Ditfurth. De är grymt bra båda två, läser dock Buddenbrooks i mindre doser och mer sällan än biografin över Ulrike Meinhof.

 

 

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

