Ett eget rum

november 22, 2008

Långa och korta texter

Filed under: Böcker — klotho @ 21:14
Jag skaffade mig en prenumeration på Filter på årets Bok&biblioteksmässa i Göteborg, och igår kom numret för december/januari. Det enda jag egentligen har att invända mot tidningen är att den inte kommer ut varje månad.

Jag har inte kastat mig över den, utan läst den i små doser och har fortfarande artiklar kvar att läsa. Lite olikt mig, eftersom jag är mer typen som vill ha allt på en gång, men det viss en viss njutning i att portionera ut mindre doser och förlänga upplevelsen.

Jag prenumererade på saligen avsomnade Månadsjournalen och har fortfarande kvar de flesta numren och kan ibland njuta av att läsa om gamla artiklar. Det är något visst med långa välskrivna reportage. Snuttifieringen som är idag har sina fördelar, men utan tvekan väljer jag längre texter.

Det är ungefär samma inställning jag har till mitt bloggläsande, jag är inte så road av texter av karaktären ”idag steg jag upp sent, fikade och sen jobbade jag över” eller dylikt. Däremot är filosoferande texter om både aktuella och personliga ämnen (i de bloggar jag läser) något som stimulerar mig. Jag har själv en tendens att skriva för mycket och även för sällan. Jag kan ofta tänka ”det ska jag skriva om…men jag gör det senare”. Det brukar bli ”aldrig” av de tankarna. För det tar tid att formulera sig och mina tidsval gör att den tiden sällan blir över när allt annat är gjort (som att läsa andra bloggar…).

Däremot så läser jag med lika stor förtjusning både tunna och tjocka böcker. Där kan jag ibland känna att för helsike ”kill your darlings” när författare orerar sida upp och sida ner och man med lätthet kunnat redigera bort åtminstone 10%. Det gör mig mer okoncentrerad och att jag börjar slarvläsa/skumma sidor. Jag är svag för noveller, och bra novellsamlingar/essäsamlingar är som en gottpåse med en salig blandning av praliner där man väljer och vrakar eller ibland går på slumpen i vilken ordning man ska smaka sig fram. Ibland får man något beskt i munnen, men då är det bara att smaka sig vidare.

Update:

Gav mig ut på jakt i bokhyllorna och hittade inte en av de novellsamlingar jag som jag hittade av en slump och blev väldigt förtjust i. Just nu är de en väldig oordning i hyllorna och jag har även boklådor i källaren och jag har en lite obehagsklump i magen i min undran över vart boken tagit vägen. Googlade på hans namn och hittade Sherman Alexies hemsida.

Andra favoriter är Bang, Anna Gavalda, Ruth Halldén, Wislawa Szymborska och en bok jag hittade på loppis, 14 moderna ryska noveller.

 

 

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

