Ett eget rum

december 28, 2008

God mat, och mindre god…

Filed under: Mat — klotho @ 23:43

Åter i mitt hem efter julfirande i familjens sköte njuter jag av min egen bekväma säng, (istället för den stenhårda bänken i arbetsrummet, mitt gamla rum) och Revisorns goda vitlöksost från Ostbiten.  Dock inte samtidigt.

Syrran bjöd på den inlagda osten med vitlök när vi var där och fikade i lördags och den var så grymt god att habegär uppstod direkt. Det visade sig att butiken var öppen, så mamma, jag och syrran åkte iväg på shoppingtur. Kvar lämnades svåger på altantaket, och systersöner på backen, experimenterades med ägg i fallskärm. Det hade funkat bra ända till svågern tog i lite för hårt så ägget gled ur sin plastpåse och susade rakt ner i backen med äggröra som resultat.

Hos Ostbiten shoppades Evert-grönmögelost, vetemjöl, rågsikt, tomatmarmelad (från Karintorps odlingar), äppelmust, morötter med sopprecept (som visade sig vara supergott), samt en minst lika sagolik citroncurd. Vi fick rekommendationen att äta den tillsammans med kladdkaka, så vi åkte tillbaka hem och yngste systersonen och jag bakade kladdkaka. Han avböjde citroncurd på sin bit av kakan, vi andra tog dock rejäla klickar av den och det var en lyckad smakkombination som förhöjdes av en klick vispgrädde.

Min syster har läst Den hemliga kocken av Mats-Eric Nilsson från pärm till pärm och sanerat sitt skafferi (till svågerns stora sorg åkte påssåserna i soptunnan). Jag bläddrade i den och förfasade mig över vad maten egentligen innehåller. Känner mig tacksam över att jag föredrar att laga min mat själv och sällan äter färdiglagad mat. Mamma Scans köttbullar verkar direkt oaptitliga när man läser hur de görs, och i någon sås (tror det var Worchestersås, men ska köpa boken så jag får kolla upp det) så fanns det samma medel som användes till skoputsning. Det är ju inte alltid självklart att ekologisk mat är dyrare, i Ica-affären hos mamma så var den ekologiska gurkan tre kronor billigare än den ”vanliga”. Samtidigt så kanske man ska fundera över kvalitén på den mat som säljs riktigt billigt. Pris och kvalité brukar ju oftast hänga ihop.

Efter att ha läst kapitlet om bröd och kaffebröd så inser man att hemlagat är oslagbart. Mitt absoluta favoritbröd för tillfället är Vishamnsbröd och det är dessutom väldigt lättbakat.  Det funkar också helt okej att halvera satsen, två bröd räcker rätt långt i en-persons-hushåll.

 

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

