Ett eget rum

januari 1, 2009

Musik – nostalgisk återblick och framtidslöfte

Filed under: Musik — klotho @ 13:57
Nytt år, då man ska se framåt men också tid till eftertanke och inventering av det förflutna.

När det gäller prioriteringar av inom nöje/kultur så har musik alltid hamnat lite bakvattnet hos mig, böcker, teater och film har nästan alltid haft högre prioriteringsfaktor än musik. Inte alltid så lätta val, men framförallt böckerna har alltid vunnit över musik när det gällt inköp av nya böcker/skivor. Teater och film har nästan alltid vunnit över musik när det gällt föreställningar/konserter. Fram till jag flyttade hemifrån så var det ganska jämnt fördelad, men när jag skulle ta ansvar för hyra och alla andra utgifter som förekommer så sjönk nöjeskontot drastiskt och därmed uppstod dessa hårda prioriteringar. Musik försvann till viss del ur mitt syn-(och framförallt hör-)fält. Jag höll inte längre koll på den musik jag gillade och uppdaterade mig inte bland ny musik. Jag har fortfarande inte speciellt bra koll, men har de senaste åren mest lyssnat på musik från 1960- och 70-talet.

Några som jag upptäckt (i det ena fallet när de redan packat ihop bandet) under 2008 är The Hellacopters och Glasvegas. Läste nu i veckan en artikel om Clinic och letade upp bandet på Youtube och gillade det jag lyssnade till.

Idag har dock ägnat mig åt nostalgiska återblickar genom att lyssna på Shriekback, bandet som var min husgud under gymnasietiden. Tråkigt nog har jag vinylspelaren i källaren och kan bara spela den dans-version som jag har på cd. På Youtube hittar jag dock en del av de riktigt gamla låtarna som Nemesis och dessutom en intervju av rätt dålig kvalitet med Barry och Alan Partridge. Lyssnar också på några av King Swamps låtar (som Martyn och Dave bildade efter de lämnat Shriekback).

Nostalgitrippen fortsatte till Kajagoogoo och hittar en intervju med ett återförenat Kajagoogoo från 2008. My! De ser inte så gamla ut som de faktiskt är. Steve och de andra borde rimligtvis vara närmare femtio eller t o m passerat de femtio. Som sjuttonåring så hyrde jag och mina kompisar rum hos Steves faster i London, Dora, en förtjusande dam som var en tvärhand hög som aldrig visade sig utan make-up och högklackade skor. Hon avskydde Thatcher och omnämnde henne bara som ”that woman” däremot så gillade hon brorsonens band. Kaja var dock större favoriter hos Jesica och Petra än hos mig, däremot så upptäckte jag INXS den sommaren. De var förband åt Queen, som spelade på Wembley…antar jag. Kommer bara ihåg att vi hörde dem i samband med att de gjorde konserten och jag gillade verkligen vad jag fick höra.

Vidare i botaniseringen på Youtube, hade glömt bort OMD, och hur mycket jag gillade Sailing on the seven seas, det borde vara en låt för Nouvelle Vogue att spela in. De har ju gjort underbara versioner av andra åttiotalsklassiker.

Jag gillar inte nyårslöften (eftersom jag aldrig hållit de löften jag antagit vid ett årsskifte) men jag kanske skulle ge mig på ett nu. Jag lovar att lyssna mer aktivt på musik under 2009 för mitt eget höga nöjes skull och jag skall gå på minst fyra konserter (en i kvartalet borde jag väl klara av) under året.

Update: lägger till en ny kategori, musik, så får vi se hur många inlägg jag kreear under 2009.

 

 

 

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

