Ett eget rum

januari 2, 2009

Avd för okända ord [service]

Filed under: Uncategorized — klotho @ 13:09

Tillbringade lunchen samt en del av arbetstiden efter med att sätta in reda pengar på mitt bankkonto. Kom tillbaka till arbetet med högt blodtryck och irriterad min och beklagade mig för kollegorna.

 

Lyckligtvis var jag medveten om att den beklagliga servicen existerade annars hade risken varit överhängande för ett ”Falling down-scenario”.

 

Nordea har delat upp sina bankkontor i två delar, de som hanterar kontanter och övriga tjänster samt de som enbart har övriga tjänster. För detta ändamål betalar de två hyror för lokaler (i bästa fall) hyfsat nära varandra och har sysslolös personal utan kunder i den ena lokalen medan det är fullt tryck med konstanta köer i de lokaler som handhar kontanter och övriga tjänster. Detta diskuterades på nyårsafton och idag fick jag uppleva det själv. Letade upp det bankkontor som ligger närmast min arbetsplats, for dit, betalade parkeringsavgift och knatade bort till bankkontoret i fråga. Två personer satt sysslolösa och småpratade bakom kassorna och när jag fick se lapparna om ”inga kontantinsättningar” frågade jag vart jag skulle åka för att kunna få den servicen utförd. Jag blev hänvisad till ett annat Nordeakontor en knapp kilometer längre bort, som hade fullservicesortiment. Jag bad dem framföra mina åsikter om att det är opraktiskt med detta system, men jag måste erkänna att jag tvivlar på att den går vidare.

 

Efter att ha letat upp det andra Nordeakontoret och betalat för ny parkeringstid så fick jag vänta i ca tjugo minuter, pga de fyra kassorna hade maximalt tryck på sig och det kom hela tiden nya kunder. Det kändes så otroligt löjligt med detta köande, med tanke på det kundtomma kontoret en bit bort. Jag har väldigt svårt att se poängen med detta ur servicesynpunkt gentemot Nordeas kunder, det är mycket möjligt att det finns någon annan obegriplig anledning.

 

Sen råkade jag dessutom höra konversationen mellan en kund och en kassörska, mannen vill sätta in pengar på sitt konto, både sedlar och kontanter. Kassörskan meddelade kunden att ”det räknar vi inte här (mynten) utan din påse skickas vidare som den är och så tar det ungefär en vecka innan du får in pengarna på kontot. Kunden tog tillbaka sin påse.

 

Jag tycker det är beklagligt att service i betydelsen utföra de tjänster som kunderna efterfrågas är så ”ointressant”. Servicenivån på väldigt många tjänster är på en så minimal nivå att det faktiskt är att betrakta som skamgrepp. I dagens datoriserade samhälle där alltfler produktionsarbeten försvinner är service det som finns kvar, alltid kommer att behövas och efterfrågas, men som kund ska man inte ha rätt att kräva det.

 

Så, nu är jag lite lugnare!

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

