Ett eget rum

januari 3, 2009

Shoppingtempel och att komma undan med blotta förskräckelsen

Filed under: Bilen,Uncategorized,Utflykter — klotho @ 19:31

Det kändes som en bra idé att åka till Ge-Kå:s i Ullared idag, lördag, och det var det! Jag hämtade upp M1 och E vid sextiden i morse och kvart över sju var vi framme vid shoppingtemplet i Ullared. Har aldrig någonsin varit med om så få bilar på parkeringen (besök 1-2 ggr/år i åtminstone fem år) och inuti var det lika behagligt. Jag tog mig t o m tid att prova och köpa kläder. Vi strosade runt på varsitt håll och möttes/hördes på mobilen med jämna mellanrum. Strax innan nio var vi klara och vi avslutade med ett fika på stället mittemot och jämförde våra kvitton. Mina 66 poster stod sig slätt mot M1:s 134, men E hade ännu färre men  dock dyrare artiklar. M1 gick med rejäl förtjänst på bara två varugrupper och då var bensinpengarna inräknade. Hennes favoritfotkräm var 50 kronor billigare på Ge-Kå:s jämfört med butiker i Göteborg.  Jag förstår att det är billigare priser utanför för stan, men sådana prisskillnader får en att undra, för jag kan inte tänka mig att Ge-Kå:s skänker bort varor…

På vägen hem till Göteborg så kom E och jag på att vi kunde ju åka till den gårdsbutik vi besökte i sensomras och det blev ett äventyr ingen av oss glömmer. Vid förra resan så krånglade min bil (vad som hittills visat sig vara en engångsföreteelse tack och lov) och denna gång klarade vi oss från dikeskörning enbart för att det var en vall istället för ett dike vid vägen. Sista vägen ner mot gårdsbutiken i Lindome visade sig vara rena isgatan. Vilket inte märktes förrän jag skulle svänga in på uppfarten till gården, först förstod jag inte vad som hände. Bilen svarade inte på mina försök att styra och först trodde jag att hela styrinrättningen pajat och vi bara gled rakt in mot den lilla vall med elstängsel som fanns precis vid infarten. När jag insett att det var glashalka lugnade jag ner mig lite och vi körde oerhört sakta in mot gården för att vända (det var dessutom stängt så ingen av oss gjorde några försök att ta sig ur bilen). Jag lät bilen sakta glida ner för vägen ut tillbaka till den större vägen och lyckades svänga ut på den utan att glida iväg (mot ett dike!). Nästa utmaning kom sen att ta sig upp för den backe som fanns längre bort på vägen, det gick men bilen spann och jag försökte att inte tänka på vad som skulle hända om jag gled bakåt.

Faktum är att jag nog inte varit med om en sådan halka sedan jag för väldigt många år sedan gjorde min halkkörning. Jag är glad för att det gick så bra som det gjorde och faktiskt för att jag råkade ut för halkan, för det är en erfarenhet som är bra att ha med sig. Min filosofi när det gäller bilkörning är att man kan inte bara ”finköra”, man måste också utsätta sig för besvärligt väglag och väder (utan att vara dumdristig) för att kunna bli en bättre bilförare.

Lyssnar på: Duffy

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

